Zájemci o umění loni na aukcích v Česku utratili 926 milionů. Nejdražší byl Filla

Trhu s uměním se v Česku daří. Jen loni lidé v tuzemských aukčních síních utratili 926 milionů korun, tedy asi o 70 milionů víc než rok předtím. Kromě obrazů známých umělců sběratelé stále častěji utrácejí i za současné umění. Trendem se pak stávají i nákupy přes internetové galerie, kterých v Česku přibývá.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aukční kladívko (ilustrační foto)

Aukční kladívko (ilustrační foto) | Foto: stock exchange

Více než 16 milionů korun zaplatil zájemce za obraz Emila Filly s názvem Pařížské zátiší. To se stalo nejdražším dílem, které se v českých aukčních síních loni vydražilo.

Podle Jana Skřivánka ze serveru Art Plus to jen dokazuje, že zájem o umění v Česku rok od roku roste. „Je velká ochota sběratelů utrácet. Trh se chová poměrně předvídatelně,“ poznamenává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o tom, jak se v Česku daří trhu s uměním, natočila redaktorka Zuzana Švejdová

Loňský rok byl podle něj historicky druhý nejlepší. „Ten rekord dál drží rok 2013, kdy byl celkový obrat 940 milionů korun. Je to vlastně teprve podruhé, kdy celková částka překonala 900 milionů,“ dodává Skřivánek.

Jen za deset nejdražších děl kupci v minulém roce zaplatili celkem 114 a půl milionu korun.

Nejde však jen o obrazy, větší zájem je i o sklo nebo třeba historické fotografie. Právě za starodávné snímky lidé během loňského roku utratili 11 milionů korun.

„Zájem o fotografie stále stoupá a to je dobře, protože my jsme byli pořád trošičku upozadění oproti zahraničí,“ říká Jan Neumann z Asociace starožitníků.

Obecně za „stálice“ českého trhu označuje Neumann klasické výtvarno, modernu a surrealismus. „Ale roste dokonce i zboží kusové – dejme tomu figurální porcelán, broušené nebo staré české sklo, šperky,“ popisuje Neumann.

Cenu uměleckého díla zvyšuje jméno autora a jeho všeobecná známost. Záleží také na tom, na jakých výstavách nebo ve kterých galeriích bylo dílo vystavované.

K pořízení obrazu lidé nemusejí mít vždy připravené milionové částky. Investovat se dá už od pár tisíc korun. Průměrná cena prodaných děl loni dosáhla necelých 45 tisíc korun.

„Ty milionové položky z hlediska celkového množství děl, která projdou trhem, představují 1,5 procenta,“ konstatuje Jan Skřivánek.

Investice na desítky let

Návratnost investice do umění se podle odborníků počítá na desítky let.

„Ono je vždycky lepší umění sbírat než do něj investovat. Nejde říct automaticky, že všecko půjde nahoru a všecko vždycky bude drahé. Ta nejlepší investice je kupovat současné umění a pak ho vnoučata prodávají,“ říká Skřivánek.

Investice do umění má i další úskalí. Třeba díla, která jsou prohlášená za kulturní památku, se nesmějí vyvážet za hranice. Jejich cena se pak kvůli tomu může výrazně snížit.

Trh s uměním se stále častěji dostává i na internet. Loni touto cestou lidé po celém světě utratili za díla přes dvě a půl miliardy dolarů (v přepočtu cca 60 miliard korun).

Prodej přes webové stránky se rozvíjí i v Česku. Stále oblíbenější jsou takzvané online galerie. Podle zakladatele jedné z nich Jána Gajduška má online prostor hned několik výhod.

„Zákazník se může s uměleckým dílem tak nějak víc sblížit a integrovat. Točíme rozhovory s jednotlivými umělci, takže zákazník, když si to dílo koupí, tak může přímo vidět, jak ten konkrétní umělec vypadá, z jakého prostředí dílo vzešlo. Zjišťujeme, jak vzniklo, jaká je tam speciální technika – to všechno je tam popsáno,“ vysvětluje Gajdůšek.

ČRo, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme