Člověk v tísni školí učitele, jak mluvit s dětmi o přílivu uprchlíků
Přichází uprchlíci do Evropy za sociálními dávkami, pocházejí opravdu z válečných oblastí, nebo je to řízená invaze na starý kontinent? Nepříjemné otázky a témata, na která se v hodinách občanské výchovy ptají žáci. Reakce si učitelé zkouší na semináři, který pro ně pořádá organizace Člověk v tísni.
Po krátkém zahřátí se učitelé rozdělí do skupin a mají diskutovat o filmu, který viděli. Byl o příjezdu skupiny uprchlíků do tábora ve Vyšních Lhotách.
Právě takto můžou učitelé přistupovat k tématu migrace ve svých třídách. Hrozí ale hádka zastánců různých postojů. Podle lektorky Vlasty Vyčichlové je proto potřeba s žáky diskutovat a naučit je vnímat argumenty toho, kdo má zcela jiný názor, ať už se to týká jakéhokoliv tématu.
Člověk v tísni připravil semináře pro učitele o tom, jak se školáky mluvit o uprchlické krizi. Více Martin Karlík
„Při práci s dokumentárním filmem se to děti učí na daleko jednodušších tématech a potom jsou připravené a už mají ‚zvnitřněná‘ pravidla diskuse,“ říká lektorka.
Dvacet let učila na středním odborném učilišti a začít rovnou diskutovat o citlivé záležitosti neradí. „Nejbouřlivější debaty vždycky byly po filmech na téma vyhnání Němců po válce, soužití s Romy, potom samozřejmě migrace,“ popisuje.
Na seminář o migraci přišli převážně vyučující občanské výchovy nebo základů společenských věd, ale třeba také učitel hudební výchovy berounského gymnázia David Klimeš.
„Myslím si, že v hudební výchově se dají využít projekty, které souvisí s tím, že se pracuje třeba s mluveným slovem nebo natáčením nějakých videí, protože většina z nich má dnes hudební složku,“ vysvětluje.
Vedle diskusí se žáky se učitelé musí občas vypořádat i s rodiči, kteří si nepřejí, aby pedagogové o tomto tématu s dětmi mluvili.