Kdy budeme jezdit autonomním autem?
Budou je zákazníci vůbec chtít a stane se doprava komoditou a auto přestane být vlastnictvím, ale stane se službou?
V dnešních Technologických trendech se rozebírá, jak daleko jsou současné technologie pro automatické řízení auta. Je jisté, že jejich postupné nasazování vůbec nebude snadné. Brání mu několik problémů.
Taková auta už reálně existují, zatím třeba jezdí automaticky jen částečně a jen někde.
Jenže jak to bude vypadat, když se taková auta začnou prosazovat masově? Odborníci budou muset vyřešit, jak bude vypadat smíšený provoz, kdy zdaleka ne všechna auta budou automatická. Velmi palčivou otázkou je odpovědnost za způsobenou škodu. Zcela určitě se jí budou bránit výrobci aut. A klíčovou otázkou je také komunikace aut s dopravní infrastrukturou.
Právě takovým systémům se zatím v současné podobě dopravy věnují v Ústavu aplikované informatiky v dopravě Fakulty dopravní ČVUT. V rozhovoru s docentem Zdeňkem Lokajem se rozebírá současný stav autonomních vozidel a také se ptáme na řešení inteligentní dopravní infrastruktury, kterým se na Fakultě dopravní zabývají.
Vladimír Rybecký se také snaží odpovědět na to, které právní otázky nás v souvislosti s provozem autonomních aut čekají. To vůbec nebude lehká úloha. Řešení většiny z nich je totiž i pro právníky velkou neznámou.
Celý pořad si poslechněte z audioarchivu Českého rozhlasu Plus.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.