Varšavu trápí dopravní zácpy, řidiči v nich stráví téměř 100 hodin ročně

Dopravní zácpy v Polsku patří k těm nejhorším v Evropské unii. I když se rychle rozšiřuje síť dálnic a expresních silnic, v polských městech to není znát. Průměrný varšavský řidič prostojí v kolonách každý rok bezmála sto hodin.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ranní kolona na příjezdu do Varšavy

Ranní kolona na příjezdu do Varšavy | Foto: Vít Pohanka | Zdroj: Český rozhlas

Blatník na blatníku, začátek – stejně jako konec – kolony aut v nedohlednu. To je typický obrázek na jedné z hlavních příjezdových silnic do Varšavy.

„Když byla dcera malá, jezdívala jsem s ní každý den do školky, která byla u rozhlasu. Bylo to strašné, hlavně v zimě. Je to nějakých 15 kilometrů a někdy jsem jela do práce i hodinu a půl,“ vzpomíná rozhlasová novinářka Julita Karasová, která bydlí na předměstí Piaseczno.

Přehrát

00:00 / 00:00

V dopravních zácpách ve Varšavě stráví průměrný řidič téměř 100 hodin ročně

I když se dopravní infrastruktura v Polsku za posledních deset let výrazně zlepšila, ve Varšavě to znát není.

„Ne, je to horší, je to ještě horší. Ne pro mne, protože děti dorostly a já nemusím jezdit v dopravní špičce. Ale je mi moc líto lidí, kteří musejí dojíždět do Varšavy každý den ráno odsud nebo z jiných, vzdálenějších měst. Odsud z jihu se to všechno stahuje na ulici Pulawskou a tam je to doslova horor,“ upozorňuje Julita Karasová.

„Je to horor. To říkají shodně všichni o provozu v obou směrech. Když sem chcete přijet například v pátek večer, trvá zácpa až do půl deváté,“ dodává a pokračuje: „Když jedete ráno do práce, musíte vyrazit po sedmé, abyste tam do půl deváté byli. Problém je v tom, že se nikdo nezabývá dopravou.“

Do Piaseczna a mnoha jiných okrajových čtvrtí nelze dojet jinak než autem nebo autobusem. Tramvaj není a vlakové spojení bývá chronicky nespolehlivé. Lidé se proto musejí smířit s tím, že v zácpách stráví významnou část života.

„Spočítala jsem si to. Bydlíme tady nějakých 17 let. Za tu dobu jsem strávila na cestě do práce a zpátky 2042 hodin. Pochopitelně celkově toho času bylo mnohem víc, mluvím jen o cestách do práce. Jen si představte, co jsem za všechny ty hodiny mohla v životě udělat,“ shrnuje Julita Karasová.

Nezanedbatelné finanční ztráty

Že nejsou její zkušenosti nijak ojedinělé, potvrzuje Rafal Mikolajczyk z firmy Indigo. Ta se podílela na studii, která dopravní zácpy v Polsku podrobně popsala.

„Měříme čas, který průměrný řidič stráví zpožděním v zácpách. Ve Varšavě je to víc než 8 hodin měsíčně. Tedy vlastně jeden pracovní den každý měsíc,“ zdůrazňuje.

Prostoje přinášejí také nezanedbatelné finanční ztráty. „Ve Varšavě to jednoho průměrného řidiče stojí ročně skoro přesně 4000 zlotých. To je asi 70 procent průměrného platu ve Varšavě,“ říká Rafal Mikolajczyk.

Škodolibou, i když chabou útěchou pro varšavské řidiče může být, že jinde jsou na tom ještě hůř. „Ve Vratislavi, která dopadla v našem měření nejhůř, představují ztráty na jednoho řidiče 80 procent průměrné měsíční mzdy,“ uzavírá Mikolajczyk.

Ranní kolona na příjezdu do Varšavy | Foto: Vít Pohanka

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme