Dopravní zácpy v Polsku? Doslova horor! Poláci v nich ztratí jeden pracovní den měsíčně

8. březen 2016

K těm nejhorším v Evropské unii patří dopravní zácpy v Polsku. I když se rychle rozšiřuje síť dálnic a expresních silnic, v polských městech to není znát. Průměrný varšavský řidič prostojí v kolonách každý rok bezmála sto hodin.

Blatník na blatníku, začátek stejně jako konec kolony aut v nedohlednu. Typický obrázek jedné z hlavních příjezdových silnic do Varšavy. Řeknete si – no a co, to známe z Prahy nebo jiných větších českých nebo moravských měst.

Ale omyl, tady ve Varšavě je to výrazně horší. „Jezdívala jsem s dcerou, když byla malá, každý den do školky, která byla u rozhlasu. Bylo to strašné. Hlavně v zimě. Je to nějakých patnáct kilometrů a někdy jsem jela do práce hodinu a půl,“ říká Julita Karasová.

Do polského rozhlasu, kde pracuje, dojíždí z bydliště na předměstí Piaseczno asi 15 kilometrů od centra. I když se dopravní infrastruktura v Polsku za posledních deset let výrazně zlepšila, tady ve Varšavě to znát není.

Čtěte také

„Ne, je to horší … je to ještě horší. Ne pro mne, protože děti dorostly a já nemusím jezdit v dopravní špičce. Ale je mi moc líto těch lidí, kteří musejí dojíždět do Varšavy ráno každý den odsud nebo z jiných, vzdálenějších měst. Odsud z jihu se to všechno stahuje na ulici Pulawskou a tam je to doslova horor,“ vysvětluje.

Je to horor. To říkají shodně všichni o provozu v obou směrech. Když sem chcete přijet například v pátek večer, trvá zácpa až do půl deváté. „Když jedete ráno do práce, musíte vyrazit po sedmé, abyste tam do půl deváté. Problém je v tom, že se nikdo nezabývá dopravou,“ upozorňuje.

2 tisíce 42 hodin na cestě do práce a zpět

Do Piaseczna a mnoha jiných okrajových čtvrtí nedojedete jinak než autem nebo autobusem. Tramvaj není a vlakové spojení bývá chronicky nespolehlivé. Musíte se proto smířit s tím, že v zácpách strávíte docela významnou část svého života.

„Spočítala jsem si to: bydlíme tedy nějakých sedmnáct let. Za tu dobu jsem strávila na cestě do práce a zpátky 2 tisíce 42 hodin. Pochopitelně toho času bylo celkově víc, mluvím jen o cestách do práce. Jen si představte, co jsem za všechny ty hodiny mohla v životě udělat,“ shrnuje Julita Karasová.

Varšava

A že její zkušenosti nejsou nijak ojedinělé potvrzuje Rafal Mikolajczyk z firmy Indigo. Ta se podílela na studii, která dopravní zácpy v Polsku podrobně popsala.

„Měříme čas, který průměrný řidič stráví zpožděním v zácpách. Ve Varšavě je to víc než 8 hodin měsíčně. Tedy vlastně jeden pracovní den za měsíc,“ vysvětluje.

Čtěte také

Prostoje znamenají také nezanedbatelné finanční ztráty. Ve Varšavě to stojí ročně jednoho průměrného řidiče skoro přesně 4 tisíce zlotých (v přepočtu asi 24 tisíc korun). To je asi 70 procent průměrného platu ve Varšavě.

Ve Wroclavi, která dopadla v našem měření nejhůř, představují ztráty na jednoho řidiče 80 procent průměrné měsíční mzdy. Škodolibou, ale chabou útěchou pro varšavské řidiče tak může být, že na tom jsou jinde ještě hůř.

autor: vpo
Spustit audio