Dopravní zácpy v Polsku? Doslova horor! Poláci v nich ztratí jeden pracovní den měsíčně
K těm nejhorším v Evropské unii patří dopravní zácpy v Polsku. I když se rychle rozšiřuje síť dálnic a expresních silnic, v polských městech to není znát. Průměrný varšavský řidič prostojí v kolonách každý rok bezmála sto hodin.
Blatník na blatníku, začátek stejně jako konec kolony aut v nedohlednu. Typický obrázek jedné z hlavních příjezdových silnic do Varšavy. Řeknete si – no a co, to známe z Prahy nebo jiných větších českých nebo moravských měst.
Ale omyl, tady ve Varšavě je to výrazně horší. „Jezdívala jsem s dcerou, když byla malá, každý den do školky, která byla u rozhlasu. Bylo to strašné. Hlavně v zimě. Je to nějakých patnáct kilometrů a někdy jsem jela do práce hodinu a půl,“ říká Julita Karasová.
Do polského rozhlasu, kde pracuje, dojíždí z bydliště na předměstí Piaseczno asi 15 kilometrů od centra. I když se dopravní infrastruktura v Polsku za posledních deset let výrazně zlepšila, tady ve Varšavě to znát není.
„Ne, je to horší … je to ještě horší. Ne pro mne, protože děti dorostly a já nemusím jezdit v dopravní špičce. Ale je mi moc líto těch lidí, kteří musejí dojíždět do Varšavy ráno každý den odsud nebo z jiných, vzdálenějších měst. Odsud z jihu se to všechno stahuje na ulici Pulawskou a tam je to doslova horor,“ vysvětluje.
Je to horor. To říkají shodně všichni o provozu v obou směrech. Když sem chcete přijet například v pátek večer, trvá zácpa až do půl deváté. „Když jedete ráno do práce, musíte vyrazit po sedmé, abyste tam do půl deváté. Problém je v tom, že se nikdo nezabývá dopravou,“ upozorňuje.
2 tisíce 42 hodin na cestě do práce a zpět
Do Piaseczna a mnoha jiných okrajových čtvrtí nedojedete jinak než autem nebo autobusem. Tramvaj není a vlakové spojení bývá chronicky nespolehlivé. Musíte se proto smířit s tím, že v zácpách strávíte docela významnou část svého života.
„Spočítala jsem si to: bydlíme tedy nějakých sedmnáct let. Za tu dobu jsem strávila na cestě do práce a zpátky 2 tisíce 42 hodin. Pochopitelně toho času bylo celkově víc, mluvím jen o cestách do práce. Jen si představte, co jsem za všechny ty hodiny mohla v životě udělat,“ shrnuje Julita Karasová.
A že její zkušenosti nejsou nijak ojedinělé potvrzuje Rafal Mikolajczyk z firmy Indigo. Ta se podílela na studii, která dopravní zácpy v Polsku podrobně popsala.
„Měříme čas, který průměrný řidič stráví zpožděním v zácpách. Ve Varšavě je to víc než 8 hodin měsíčně. Tedy vlastně jeden pracovní den za měsíc,“ vysvětluje.
Prostoje znamenají také nezanedbatelné finanční ztráty. Ve Varšavě to stojí ročně jednoho průměrného řidiče skoro přesně 4 tisíce zlotých (v přepočtu asi 24 tisíc korun). To je asi 70 procent průměrného platu ve Varšavě.
Ve Wroclavi, která dopadla v našem měření nejhůř, představují ztráty na jednoho řidiče 80 procent průměrné měsíční mzdy. Škodolibou, ale chabou útěchou pro varšavské řidiče tak může být, že na tom jsou jinde ještě hůř.