Jirkov už nechce platit provoz trolejbusů. Chomutov je proti - na náklady by zůstal sám

10. březen 2016

V Jirkově na Chomutovsku uvažují o tom, že zruší trolejbusové linky a nahradí je autobusy na stlačený plyn. To se nelíbí sousednímu Chomutovu, který by pak platil za provoz trolejbusů ročně mnohem víc než doposud. Obě města jsou jedinými akcionáři Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. V budoucnu proto není vyloučený ani zánik akciové společnosti.

Tichý odjezd trolejbusu ze zastávky bude od ledna příštího roku v Jirkově na Chomutovsku zřejmě minulostí. Pro město, které má menšinový podíl v akciové společnosti Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, jsou totiž trolejbusy drahé a neefektivní.

„Trolejbusy vychází jednoznačně dráž. Historicky nám klesá počet přepravovaných osob, a pro Jirkov je neúnosné hradit prokazatelnou ztrátu za trolejbusy,“ vysvětluje starosta Jirkova z ČSSD Radek Štejnar.

Trolejbusy jsou pro Jirkov pomalé a drahé

Jirkov doplácí na trolejbusy ročně kolem 16 milionů korun. Kromě neekonomického provozu je trolejbus neefektivní i z hlediska doby přepravy.

„Trolejbus jede z Chomutova do Jirkova přes 40 minut, a když se dobře nataktuje trasa autobusu, tak si myslím, že jsme schopni se tam dostat za 15 až 20 minut. To je podle mě i jeden z důvodů, proč klesá počet lidí právě v trolejbusové dopravě.“

Jirkov navíc chce natáhnout městskou hromadnou dopravu do nových satelitů města a tím zcela přepracovat systém linek MHD.

Chomutovu se úvahy Jirkova nelíbí. Už teď jsou trolejbusy v Chomutově a Jirkově nejdražší z hlediska nákladů v rámci celé republiky. Celková délka tras je už teď totiž jen více než 20 kilometrů. Pokud se ještě zkrátí, náklady vzrostou ještě víc. Chomutov by musel ročně doplácet zhruba dvacet milionů korun.

„Pro město Chomutov je to velká komplikace. My budeme muset přijmout to, že ty náklady, které jsou fixní, na trakční sít, na správu trolejbusů, na velín, včetně mechaniků a údržby, bude pouze na nás,“ pokračuje náměstek chomutovského primátora z hnutí ANO, Marek Hrabáč.

Jestli trolejbusy v Jirkově skončí, bude muset jejich existenci zvážit i Chomutov

To by vedlo i Chomutov k úvaze, jestli trolejbusy také nenahradit autobusy. „Zaprvé by to vedlo k těmto úvahám, za druhé by to vedlo k úvahám, jaké napadají i Jirkov - tedy soutěžit to přes třetí stranu. A musím říct, že tahle myšlenka nás děsí, protože podle mě by to pro dopravní podnik znamenalo likvidaci,“ dodává Hrabáč.

Trolejbus MHD v Chomutově

Jirkov se netají tím, že pokud by stávající dopravce nepřišel s výhodnou nabídkou a autobusy na stlačený plyn, objednal by si službu jinde.

Ve vedení dopravního podniku sedí zástupci vedení obou měst a řešit tak musí poněkud zvláštní situaci, kdy vyžadují ekonomicky efektivní podmínky pro svá města, ale zároveň i zisk pro svou akciovou společnost. Taková situace, je podle Marka Hrabáče dlouhodobě neúnosná.

„Na jedné straně řešíte ekonomiku města, na druhé straně byste měl hájit zájmy podniku. Teď, když se naše zájmy dělí, tak nám to situaci komplikuje.“

O budoucnosti trolejbusů v Chomutově i Jirkově i samotného dopravce, který patří oběma městům, by měli zastupitelé rozhodnout do konce června letošního roku.

autor: Jan Beneš
Spustit audio