Jarní Prague Fashion Week: Móda je vzhůru nohama

22. březen 2016

Prague Fashion Week ukázal, že nejen světová, ale i česká móda se obrací vzhůru nohama. Vytrácí se sezonnost kolekcí, prolíná se dámská a pánská kolekce a prosazuje se recyklace, upcyklace a vintage. Modelky z agentur střídají známé osobnosti, přehlídky se přibližují široké veřejnosti a místo módních bloggerů se hledají vlivní „influenceři“.

Rebelové: Denisa Nová, LaFormela a Jakub Polanka

Jednou z rebelek jarního MBPFW byla Denisa Nová se svou na pohled poklidnou přehlídkou. Představená kolekce totiž zcela ignorovala podzimní a zimní sezonu, na kterou by podle pravidel týdnů módy měla být určená. Byla zaměřená výhradně na dva kusy oděvu: hedvábné tričko v různých variacích délky a barvy a designérkou nijak neupravené obnošené džíny. „Už delší dobu mě komerční trendy vůbec nezajímají. Odpuzuje mě vyprázdněný business a nadprodukce oblečení. Nechci vytvářet další věci, které by mi připadaly zbytečné. Snažím se definovat základní kusy oděvu a zkoumat jejich tvar, experimentovat s tím, kam až mohu zajít.“ Nesezonní a zaměřená na jednoduché základní kusy šatníku, jako mikiny, bundy a kabáty, byla i kolekce designérského tria LaFormela, kterou zdramatizoval chytrý styling Lukáše Hofmanna a skvěle zvolená hudba.

03595289.jpeg

Svoboda v umístění oděvu na těle patřila vedle přehlídky LaFormela i k hlavním tématům kolekce Filipa Jakaba a Daniely Peškové. Vítězové soutěže mladých talentů pracovali se starými materiály a kusy oblečení ze šatníků svých babiček. K rebelům, kteří se nebáli sáhnout po vintage a navlékali upcyklované oděvy na tělo vzhůru nohama, naruby nebo předem dozadu, patřil také Jakub Polanka. Jeho přehlídka jako jediná show hlavního programu MBPFW vyšla z interiéru filmového ateliéru A1 a představila se fanouškům bez lístků, kteří čekali venku před strahovským stadionem. Právě přiblížení přehlídek široké veřejnosti je jedním ze silných trendů, který souvisí s vlivem digitálních médií. Pokračuje Jakub Polanka: „Takovouhle show na silnici jsem chtěl dělat už několik let, ale až když je to trend v zahraničí, je to možné i u nás. Současná popularita Instagramu a dalších sociálních sítí takovému způsobu prezentace nahrává.“ Kolekci inspirovanou americkou průkopnicí letectví Amelií Earhart navíc vedle profesionálních modelek předvedly známé osobnosti.

Na to, jak digitální média mění svět módy, jsem se zeptala Emmy Allwood z Dazed Digital a Jessicy Bumpus z Nowfashion.com. Vliv internetu, fenomén „see now buy now“ nebo propojení lokálního průmyslu s designem a moderním marketingem patřily k tématům konference MBPFW. Celodenní událost Business Forward Forum hostila galerie Chemistry a pořadu Modeschau patřil úvodní průmyslový panel. Konference patřila k řadě veřejně přístupných akcí Prague Fashion Weeku, kam se dostali i návštěvníci bez VIP lístků. Zajímavý pohled na současný přístup k módě ukázala prezentace značky Henrik Vibskov. Modelové v nápaditých a skvěle vypracovaných pánských oděvech dánského designéra nešli klasickou přehlídku. Stáli po obvodu sálu a publikum, které mělo zakázáno si sedat, volně korzovalo kolem nich. Během okamžiku se místnost změnila v setting stovek snapchatových a instagramových postů, ve kterých hráli ústřední roli sami návštěvníci. Kolekce The Jaw Nuts Piece se pro řadu lidí v mžiku změnila v jakousi cool kulisu na pozadí jejich selfies. Spolu s nimi se ale šířily i hashtagy MBPFW, Henrik Vibskov a The Room by Basmatee.

Komerce v dobrém smyslu slova: Chatty, Z. K., ODIVI, Pavel Brejcha, Kateřina Geislerová, Pietro Filipi

K vrcholům MBPFW patřila přehlídka značky Chatty, která kolekci za kolekcí upevňuje svoje postavení na poli originálního, elegantního a kvalitně zpracovaného streetwearu. Linie plná krásných denimových kousků si také lehce pohrála s posouváním oděvu po těle a přehazováním jeho přední a zadní strany. Jako špička české business casual módy se opět přesvědčivě představila značka Pietro Filipi. Label s týmem dynamických mladých designérů, který až 70 % produkce vyrábí lokálně, u nás v podstatě nemá konkurenci. S maximálně nositelnou, ale přitom nápaditou a osvěžující kolekcí se představila Zuzana Kubíčková. I přes trendovou inspiraci 70. lety a pop-artem zůstala věrná svému rukopisu a očekáváním zákaznic. Asezonní kolekci, ze které si vyberete v jakémkoliv podnebí, uvedla značka ODIVI. Oděvy z linie Ventures jsou inspirované cestováním, při kterém se na pár hodin zastavíte u moře a za chvíli už obdivujete zasněženou krásu hor.

03594584.jpeg

Na nositelné základní kusy, jako kabát nebo šaty, se zaměřil Pavel Brejcha. Precizně vypracované elegantní modely byly podobně jako v minulé sezoně inspirované městskými vílami. Variace v různých barvách a materiálech se rozvíjely od osudových femme fatale až k hravým dětským kresbám. V neposlední řadě patřila k velmi povedeným kolekcím i práce Kateřiny Geislerové, která se podobně jako několik dalších návrhářů přihlásila ke svobodomyslné hře vzhůru nohama, předem dozadu. Její kolekce doplněná barevnými pletenými kuklami okouzlila mimo jiné jednoho ze zahraničních hostů MBPFW, fotografa Guillauma Rojase, kterého jsem požádala o pohled na vývoj pražského týdne módy zvenčí. Guillaume Rojas fotí světové módní přehlídky pro vlivná zahraniční média a na Prague Fashion Week se v posledních letech vrací opakovaně: „Vše se zvětšuje a zlepšuje, od lokací a přehlídek až po kolekce. Od začátku bylo jasné, že je tu řada talentů. Je skvělé vidět, jak na sobě pracují, získávají zkušenosti a sebevědomí. Produkce události a spolu s ní i návrháři jdou nahoru.“ Z přehlídek, které Guillaume fotil pro Nowfashion i MBPFW, ho nejvíce zaujala právě Kateřina Geislerová: „Koncentrovala pro mě vše, co jsem od tohoto týdne módy očekával. Její kolekce byla chytrá, kreativní, s kapkou bláznivosti, ale i s komerčním potenciálem v dobrém smyslu slova. A zároveň to pro mě byl velmi typický český design se spoustou zajímavých detailů.“

03594583.jpeg

Vizionářka Monika Drápalová

Zajímavý pohled na budoucnost módy nabídla kolekce Moniky Drápalové. Ve spolupráci s firmou Free Circle vznikla kolekce výhradně z polyesterových materiálů z recyklovaného plastu. Potisky naivních kreseb a přečnívající proužky, jakými se přichycují vyměňovací šatičky na papírové panenky, evokovaly lehkost dětské hry. Na rozdíl od řádění v dětském pokoji ale po této kolekci nemá zbýt žádný nepořádek. Jednotlivé kusy oděvů mají vznikat až na základě reálné poptávky zákazníka přímo na jeho míry zadané do počítače. Eliminuje se tak zbytečná nadprodukce oblečení: „Člověk se změří body scannerem a na jeho míry pak počítač přizpůsobí střih. Dále si může vybrat barevnost nebo potisk. Látka se pak řeže laserem a místo šití se spojuje lepením. To je také reakce na současnou situaci, kdy máme jako designéři často problém někde kolekci ušít, protože mizí klasická krejčovina.“ Právě na téma šití, ať už domácího, nebo profesionálního, a na současnou situaci českých krejčích a švadlenek se zaměříme v příštích dílech Modeschau. Těšíme se na slyšenou a na viděnou na zajímavých módních událostech.

Odkazy:
www.mbpfw.com

Playlist:
Revive us – Immortalised (BonFire Records)
Shura – Touch, Four Tet Remix (Polydor Records)
Sha Sha Kimbo – Kidz Rage (Top Billin Music)
Leikeli 47 – 730 (Hard Cover LLC & RCA Records)
The Discipline – Move With You (The Bearded Man)
Leikeli 47 – Cuarenta y Siete (Hard Cover LLC & RCA Records)
Uli K – Wish (uns.)
Jubilee – JMZ Riddim (Mixpak)
Sosi – Like This (uns.)
Getme – Normal, Beltran Remix (uns.)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.