Kdo může za nehody? Blbec na kole, pitomec za volantem a hlupák na přechodu

29. březen 2016

Kolo je v naší Polabské nížině oblíbený dopravní prostředek. Hodí se pro cesty do práce i na výlety. Na druhou stranu v roce 2015 zemřelo 68 cyklistů a 394 bylo těžce zraněno.

Co za to může? Jak jezdit na kole bezpečně? „Je to hodně o vzájemné toleranci účastníků provozu," řekl v Radioporadně Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Jak naučit děti, chovat se obezřetně na silnicích? Nepočítejte s tím, že je to naučí ve škole. Tam sice ve čtvrté třídě probírají pravidla silničního provozu a bezpečnost, ale v běžném životě kopírují to, co vidí ve svém okolí. „Je to na rodičích. Jestliže jim nejdou příkladem, ani samotné děti se pak nechovají zodpovědně," uvádí Roman Budský.

Čeští účastníci provozu se k sobě obecně nechovají dobře. Řidiči aut nenávidí ti na kole a cyklisté jsou zase bezohlední vůči chodům.

Proč by měli být motoristé vděční za cestující na kole? Protože kdyby cyklisté jeli místo toho autem, zhušťovali by provoz a brali místo na parkování.

Cyklisté tvoří 7 % dopravy

„V současné době se 7% všech jízdních výkonů realizuje na jízdním kole. V roce 2020 to má být až jedna desetina," říká Roman Budský a doufá, že s větším počtem kolařů se objeví i větší vzájemná tolerance mezi motoristy a cyklisty. Čím více řidičů za volantem usedá i na jízdní kolo, tím lépe se dokáže vžít do role druhého účastníka silničního provozu.

„Nedodržujeme hlavně pravidla slušného lidského chování. Velký problém je cyklista versus chodec. Kolaři to vrací často za motoristy právě chodcům," upozorňuje Roman Budský. Kola jsem pro chodce stejně nebezpečná jako auta.

Čtěte také

„Srážka s cyklistou, který jede třicetikilometrovou rychlostí, může být smrtelná záležitost," varuje odborník na bezpečnost. Na druhou stranu, když vám na stezku pouze pro cyklisty vpadne nečekaně chodec, není to nic příjemného.

Cyklistika - cyklisté - kola - bicykl - kolo

Jezdit bez přilby je hazard

Cyklisté, kteří nenosí přilbu, postupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří je používají. To už by měl být dostatečně silný argument proto, abychom ji používali. Navzdory tomu to neděláme. Dokonce hlavu často nemají chráněné ani děti. Přestože jim jízdu na kole v přilbě ukládá zákon. Důležitost použití přilby se v médiích neustále omílá dokola. Ze záhadného důvodu to však čeští kolaři ignorují.

Když jede rodina o víkendu na výlet, vyzbrojí se přilbami. Jakmile se jde dítě projet okolo svého domu, má na hlavě maximálně kšiltovku.

„Jakmile je běžný pracovní týden a děti si vyjedou někam samy, většinou jim přilba chybí," upozorňuje Roman Budský.

Na druhou stranu jízda na kole s přilbou někdy může přispět k většímu zranění toho, koho chráněný cyklista srazí. Lepší vybavení dává totiž cyklistovi falešný pocit jistoty. Nedává takový pozor a jede mnohem rychleji, než bez helmy. Tento paradox platí i pro lyžaře na sjezdovce nebo pro majitele dražších a tím pádem bezpečnějších automobilů.

Čtěte také

„Platí to všude. Čím lépe jsou lidé chráněni, tím odvážněji se chovají," vysvětluje Roman Budský. Riskantní chování při kolizi odskáče ten, kdo ochranné pomůcky nechal doma. „Pokud během rychlé jízdy zachytí chodce, má to právě pro toho, kdo šel pěšky mnohem vážnější následky," popisuje vedlejší efekt větší ochrany Roman Budský.

K nehodám cyklistů nedochází jen na silnicích. V loňském roce zasahovala Horská služba v případě jejich nehody v téměř v 700 případech. Z toho měly téměř dvě stovky zraněnou právě hlavu.

Cyklistika proto právem patří mezi nejoblíbenější pohybové aktivity

Pozor na závady na kole

Také máte doma svůj vymazlený a seřízený stroj na výlety a staré kolo na cesty po městě? Lidé si staré bicykly pořizují hlavně kvůli zlodějům. Nechat zamčené kolo ve stojanu je sázka do loterie. Kola se kradou i ze sklepů, garáží nebo balkonů a samozřejmě i z obyčejných stojanů. A ne vždy je speciální bezpečnostní stojan tam, kde ho potřebujeme mít. Je snadnější se vyrovnat se ztrátou bicyklu za stokoruny než tisíce. Nechte si ale své staré kolo jednou za rok zkontrolovat a opravit v cykloservisu.

„Špatný technický stav kola může zabíjet," listuje Roman Budský v statistice dopravní policie. Ročně na to doplatí zhruba deset lidí. „Ulomený závěs, zablokované kolo, brzda, ložisko," vyjmenovává nebezpečné závady Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ve městech cyklisté přilby prakticky nepoužívají. Zapomínají na odrazky a světla. Jezdí v tmavém oblečení bez reflexních prvků. „To je ideální kombinace na aranžmá vlastního pohřbu," říká Roman Budský.

Tým silniční bezpečnosti se snaží nepříznivé statistiky zvrátit. Spolupracuje s policií. Pořádá akce pro dospělé na svých webových stránkách www.nakolejensprilbou.cz nabízí řadu užitečných informací. Dočtete se tam například, jaká je povinná výbava kola. Jaké jsou podmínky pro ježdění na kole v jiných zemích.

Dozvíte se tam také, jak se chovat na přejezdu pro cyklisty. „Lidé na kolech nemají přednost. Musejí se předem přesvědčit, zda mohou vozovku překonat, aniž by ohrozili sebe nebo ostatní účastníky provozu," vysvětluje Roman Budský.

autor: PRO
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.