Bába Tutovka Čechům slibovala zázračné bohatství. Celý milion korun

1. duben 2016
Svobodná a divoká 90. léta

Loterie Tutovka přitahovala od svého začátku v lednu 1992 k obrazovkám miliony diváků a stala se vůbec nejsledovanější soutěží. Lidi fascinovala možnost vyhrát až jeden milion korun pouhým otočením losovacího kola, ve kterém poskakovala kulička. Za milion korun jste totiž tehdy pořídili třeba rodinný dům.

Prvním průvodcem losování byl populární moderátor Receptáře Přemek Podlaha, kterému ale tato podoba pořadu příliš nevyhovovala. Proto ho později nahradil Petr Jančařík.

Tutovka ovšem byla neodmyslitelně spjata s Valerií Kaplanovou. Herečka známá například rolí bláznivé babičky z komedií Zdeňka Trošky „Slunce, seno…“se stala reklamní tváří i maskotem loterie. Nikdo jí tehdy neřekl jinak než „Bába Tutovka“. Téměř osmdesátiletá žena byla přítomná v každém díle a losovala i jednu z cen.

Vyhrát mohl i neúspěšný los

Pro účast v loterii stačilo koupit stírací los za deset korun. Po setření jste se dozvěděli, jestli vyhráváte peníze, nebo vás zvou do televizního losování.


Jak se česká společnost změnila od roku 1989? Zkuste si test!

Možností vyhrát byly na velkém kole desítky. Od nuly přes tisíce a stovky tisíc až po vysněný milion. Šanci na výhru však měli i ti, kteří se do televizního přenosu nedostali – vylosovaní majitelé šťastných čísel losů vyhrávali stejné sumy jako ti, co točili kolem štěstí.

Stačilo totiž poslat „neúspěšný“ los, či losy organizátorům. Ti je hodili do obrovského bubnu. Na konci televizního přenosu pak vytáhli z osudí toho, kdo se mohl radovat ze stejné sumy jako televizní výherce.

Tutovka se vysílala pět let a celkem se prodalo téměř čtvrt miliardy losů.

autor: Pavel Hrabica
Spustit audio