Indické kapky

11. duben 2016

Indická hudba se během posledního půlstoletí stala vyhledávanou lahůdkou nejen pro posluchače, ale i pro aktivní hudebníky z široké oblasti žánrů - od rocku přes klasiku až po jazz. Západní publikum objevilo indické ragy díky Georgi Harrisonovi, který se v době největší slávy Beatles učil na sitar u renomovaného virtuóza Raviho Shankara. Fúze mezi hudbou Západu i Východu jsou v kurzu dodnes - některé zdařilé, zatímco převládající většina představuje producentský kalkul. V pondělní Čajovně jsme vybírali e z té první skupiny s akcentem na objevné a neprávem opomíjené nahrávky.

Na jednom z posledních projektů této oblasti se podílel dokonce jeden z nejtalentovanějších českých jazzmanů, pianista Vojtěch Procházka, známý například ze skupiny Vertigo. Během studií v Norsku se seznámil s houslistkou indického původu Harpreet Bansal, třetím členem sestavy je norský hráč na tabla Andreas Bratlie, jejich hudbu najdete na CD nazvaném Chandra i na portálu Soundcloud.

I když leckoho z Evropy to možná překvapí, nejintenzivněji probíhá propojování Východu i Západu přímo u zdroje, tedy na indickém subkontinentě. Tím nejvýraznějším příkladem je indická filmová hudba - tedy fenomén známý jako Bollywood. Velmi inspirativní je úspěšný pakistánský hudební seriál Coke Studio; navzdory mediu (televize) i sponzorovi (Coca Cola) se nejedná o žádný rutinní mainstream, ale pečlivě vyvážené spektrum žánrů včetně poetických ghazalů či sufijských zpěvů, autentické nástroje hrají s bicí soupravou a elektrickými kytarami stálé místní kapely. K propojení tradice s modernitou dochází vždy s citem a výsledek bývá zvláště pro neznalého Evropana fascinující.

Spustit audio