Odborníci představili veřejnosti podobu nového jezu na Labi

5. duben 2016

Odborníci z řad architektů, projektantů ale také lidé, kteří zpracovali dopad vodního stupně na Labi na ekologii představili jez široké veřejnosti v Děčíně. Záštitu nad celou akcí převzal ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok, který se jí také zúčastnil. Vyslovil se pro vypsání referenda o vodním stupni na Labi.

„Rád bych inicioval referendum občanů, kteří žijí kolem Labe, aby měli šanci říct, jestli tady to dílo a splavnost chtějí…“

S takovou vizí přijel do Děčína ministr dopravy Dan Ťok. Ten také prohlásil, že by vodní stupeň na Labi mohl stát v roce 2025. Poprvé tak odborníci představili dokumentaci veřejnosti po schválení jejího vlivu na životní prostředí.

Debatující také zajímala hrozba Evropské komise kvůli nezařazení Labského údolí do Evropsky významných lokalit.

I když jsme o celém tom procesu bavili s panem ministrem Brabcem, tak říkal, že to vyhlášení by nemělo zabránit výstavbě jezu,“ konstatoval Ťok.

O vybudování vodního stupně na Labi se mluví skoro 20 let, děčínská veřejnost, hlavně bývalí zaměstnanci v lodní dopravě jeho absenci těžce nesou, což zaznělo i v otevřené debatě. „Stát už utratil již půl miliardy korun za přípravu vodního díla, které dodnes nestojí,“ ozval se jeden z debatujících.

„Bylo vynaloženo zhruba 500 milionů korun. Bylo to vynaloženo, protože pořád někdo přichází s tím, že má nové nápady, jak to vyřešit, a my to musíme nějakým způsobem vyvrátit,“ vysvětloval ředitel ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

„Jmenuju se František Hošna, přes 40 let jsem pracoval u plavby… Víte, proč to stálo tolik peněz? Protože všechny pokusy, které tu byly, dobré i špatné, byly blokované ze strany zelených šílenců…“ „Víte, přišel jsem na to, že my při ochraně přírody zapomínáme chránit druh homo sapiens…“ sklidil potlesk za svůj postoj ke stavbě jezu Dan Ťok, který vysvětloval, proč není možné jez postavit co nejdříve.

Ministr dopravy Dan Ťok

„Bohužel při stavu dnešní legislativy nemáme možnost to prosadit. Každý má možnost se vyjádřit a každý má možnost to zablokovat.“

Dvě stovky lidí se dozvěděly o opatřeních, která projektanti udělali na ochranu přírody - třeba rybí přechod nebo turbínu, která nezabíjí ryby. Celkové náklady na vodní dílo by byly i s elektrárnou kolem šesti miliard korun. Samotná elektrárna by vyrobila energii pro polovinu Děčína.

Podle ministra Ťoka by vodní stupeň přinesl kromě celoroční splavnosti Labe ještě druhou výhodu. „My se prostě musíme zabývat zadržováním vody v krajině, a taková vodní díla k tomu přispívají.“ Více informací, včetně webové prezentace podoby jezu najdete na webových stránkách Ředitelství vodních cest ČR.

autor: dap
Spustit audio