Přejezd do Anglie je adrenalinovou záležitostí, říká o zkušenostech s běženci český řidič

Poničené náklady, řidiči ve vězení a desítky dopravců, kteří se začali britské trase vyhýbat. Takový výsledek mají pokračující pokusy běženců dostat se ve Francii a v Belgii do kamionů mířících přes kanál La Manche. Na agresivitu i vynalézavost migrantů si dál stěžují i čeští řidiči kamionů vozící náklad z kontinentu do Británie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Běženci z tábora Jules Ferry v Calais věří v další cestu kamiony

Běženci z tábora Jules Ferry v Calais věří v další cestu kamiony | Foto: Jan Šmíd | Zdroj: Český rozhlas

Za každého uprchlíka, kterého policie odhalí až na britské straně, hrozí řidiči pokuta 2 tisíce liber, v přepočtu 70 tisíc korun. Kromě toho hrozí dotyčnému zákaz vstupu do země, nebo může dokonce skončit ve vězení.

„Říct si, že ujedete, tam nemáte možnost, když musíte zastavit. Vozím sebou baseballovou pálku, kterou vlastně tajně pašuju. To je jediná moje obrana,“ přiznává Jaroslav Ondra ze zlínské Autodopravy Mikel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští řidiči kamionů vozící náklad z kontinentu do Británie si dál stěžují na agresivitu i vynalézavost migrantů. V Británii natáčel zpravodaj Jiří Hošek

Je to zkušený řidič, který toho na trase z Česka do Británie už něco najezdil. Říká, že přejezd z Francie do Anglie zůstává dál adrenalinovou záležitostí.

„Přijedete na stranu, vlastně dají vás na bok a vytáhnou je z nákladového prostoru. Když se vám tam třeba prořežou plachtou, tak to nikdo neřeší. Nebo když způsobí nějaké škody na nákladu, tak to Francouzi vůbec neřeší,“ popisuje.

„Pokud na ně přijdete ještě před bukací, to je ještě na francouzské straně, ale jakmile je to za bukací, je to už na území Británie, a tam pak hrozí postihy 2 tisíce liber za migranta v nákladovém prostoru,“ dodává řidič.

Spediční firmy řeší potíže denně

Klára Burtonová žije v severní Anglii a pracuje pro dopravní společnost Whittle Eastern Europe, která se specializuje na přepravu zboží mezi Britskými ostrovy a střední Evropou.

Případy, kdy se spediční firmy dostanou do potíží kvůli pokusům běženců proniknout do Británie, jsou podle ní v podstatě na denním pořádku. Kamiony přitom prochází několika kontrolami.

„Auto projelo skenerem, všemi možnými kontrolami, pes vyštěkával, ale nikoho nenašli. Projelo na druhou stranu a někde za Doverem mu vyskočil z auta. Policajti ho přitom nenašli,“ popisuje.

Podle Kláry Burtonové se liší přístup jednotlivých dopravních firem, zda se za řidiče v takovém případě postaví.

„Za českého řidiče, u kterého našli běžence a zavřeli ho, musela firma zaplatit pokutu. Tu jim on bude muset splácet. Řidič strávil několik měsíců ve vězení. Zdlouhavě se také muselo řešit s policisty, aby vydali auto, návěs, tahač,“ vysvětluje.

Řada dopravců se kvůli riziku v podobě poničení nákladu, poškození tahače nebo potíží, do kterých se můžou jejich řidiči dostat, začala britské trase vyhýbat.

Podle Kláry Burtonové se pokusy běženců využívat kamiony coby trojského koně odrazily i na nárůstu cen.

„Je míň dopravců, takže je míň aut, takže mám menší šanci najít někoho, kdo mi náklad vezme za rozumnou cenu. Někteří se snaží diktovat šíleně vysoké ceny, ale na tomto trhu se to v tuto dobu nedá. Je to tvrdý boj a kdo nejde se stádem, si nevydělá,“ přiznává.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme