Antimonopolní úřad potvrdil zrušení tendru na poradce pro zakázku na mýto

Příprava tendru na nového provozovatele mýta se musí obejít bez poradců. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil, že zrušil zakázku na poradenství k přípravě této veřejné soutěže. Rozhodnutí je pravomocné. Zakázku za 52 milionů korun zadal loni v říjnu ministr dopravy Dan Ťok (hnutí ANO) bez soutěže společnosti Deloitte. Ministerstvo dopravy musí navíc zaplatit pokutu čtvrt milionu korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Ondřej Jánoška

„Ministerstvo dopravy nebylo oprávněno zadat zakázku na základě jednacího řízení bez uveřejnění z důvodu krajně naléhavého případu. Tento druh zadávacího řízení de facto vylučuje řádnou soutěž dodavatelů. A proto nebyly splněné zákonné podmínky,“ řekl Českému rozhlasu Rafaj.

Ministerstvo dopravy s rozhodnutím nesouhlasí, ale respektuje ho a ujišťuje, že zakázku stihne.

Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

„Jsme schopni plnit usnesení vlády a vybírat po roce 2017 mýto, aby stát nepřišel o 10 miliard korun ročně. Pro nás je podstatné, abychom od 1. ledna 2017 vybírali mýto a to ohroženo nebude,“ říká mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

Podle Ťoka ministerstvo zadáním zakázky společnosti Deloitte bez řádného výběrového řízení dohánělo skluz v přípravě tendru na další provoz mýtného systému, který způsobily předchozí vlády.

Letos v lednu navíc vyzval policii, aby prošetřila vznik dodatků k deset let staré smlouvě se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch. Podle Ťoka tyto dodatky znemožnily státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou.

Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch při přechodu systému na nového provozovatele.

Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.

Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).

Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

ČTK, David Černý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme