Nebývale vzdělaní, závislí na internetu, říká o generaci Y sociolog

11. duben 2016

Je jim mezi 18 a 34 lety a říká se jim generace Y. Česky rozhlas a Česká televize spouštějí unikátní projekt Generation What právě o nich. Co zajímá současnou mládež? Dokázala by žít bez internetu? Co vypovídají sociologická data o této generaci?

„Obecně jde o generaci, která vyrůstala v demokratické společnosti, je nebývale vzdělaná a žije v období geopolitického míru,“ shrnul sociolog Martin Buchtík ze Sociologického ústavu AV ČR, který je odborným garantem tohoto projektu.

Tato generace se také neobejde bez internetu nebo mobilních telefonů, potvrzuje vědec.

„Když jeden z mých studentů dělal práci na téma používání chytrých telefonů a chtěl udělat experiment s těmi, kteří smartphone používají, narazil na to, že jsou dnešní mladí lidé ochotni vzdát se čehokoli, ale den bez svého telefonu si vůbec nedokáží představit.“

Tento experiment tedy selhal, ale nějaký výsledek přinesl. „Aspoň víme, jak je pro ně mobilní telefon důležitý.“

Podle sociologa používá generace Y internet a mobilní telefon úplně ke všemu, od seznamování, nakupování až po hledání informací.

Čtěte také

„Digitální komunikace je pro ně velmi důležitá. Komunikační vzorce se proměňují, ale 90 % mladých lidí v inkriminované generaci od 18 do 34 let používá sociální sítě, u nás nejrozšířenější Facebook.“

Vzdělanost, schopnost zpracovávat informace je mnohem kritičtější než kdykoli dřív, připomněl Buchtík. Přesto je třeba získané informace třídit, a zde jsou rozhodně rezervy.

„České vzdělávání má ještě dlouhou cestu k tomu, aby naučilo mladé lidi informace zpracovávat a oddělovat relevantní od těch nerelevantních.“

Na rozdíl od generací před nimi, dnešní mladí lidí nečekají na danou hodinu, aby se mohli podívat na televizní zprávy. „Nasávají informace v průběhu celého dne přes sociální sítě nebo internet.“

„Nemyslím si, že by tato generace byla odlišná podle toho, do jaké hloubky zpracovávají zprávy,“ tvrdí vědec.

Mladí lidé se prý dokáží mnohem hlouběji a detailněji zabrat do témat, která je zajimají, a hluboce o nich diskutovat.

„Na druhou stranu témata jako je politika, to hlavní, co vnímáme v mainstreamových médiích, to je až tolik nezajímá jako tu předchozí generaci,“ popsal Martin Buchtík.

autoři: msp , oci
Spustit audio