Petr Holub: Stavba babylonské věže na Praze 6

11. duben 2016

Kdo si myslel, že nejšílenější a nejdražší dopravní stavby máme už za sebou, ten musel v uplynulých dnech pochopit, že se mýlil.

Upozornila na to rada městské části Praha 6, která se pochválila za to, že se státním investorem domluvila stavbu železniční trati Praha - Kladno v raženém tunelu. Sama zpráva je dokonalým dílem a prokazuje, že radní dopravním stavbám vůbec nerozumějí. Případně si myslí, že mohou občanům říkat jakýkoli nesmysl a oni to stejně spolknou.

Ražené tunely jsou podle radních nejlevnější variantou výstavby a na kladenské trati prý bude tunel zvlášť levný, protože bude ražen ve střešovickém křídovém masivu. Realita je ovšem v souladu se zdravým rozumem, který říká, že vyrazit tunel musí být dražší než stavět trať nebo silnici na povrchu případně na mostě.

Zkušenost ze staveb v tuzemsku také říká, že geologické složení bývá hlavním vysvětlením, proč se ta která stavba tunelu prodražila. Stejné to bude u střešovického křídového masivu.

Čtěte také

Ovšem samotná stavba tunelu není na projektu kladenské dráhy to nejzajímavější. O modernizaci kladenské trati se mluví už 20 let. Takový projekt přijde na částku v řádech desítek milionů za kilometr, kvůli rozšíření o druhou kolej může cena vyrůst do 200 milionů za kilometr. Modernizace však byla odsunuta vinou vedení Prahy v dobách primátora Pavla Béma.

Tehdy radní prosadili jiné nesmyslné rozhodnutí, když namísto trati, která by zrychlila spojení na letiště a do Kladna, prosadili metro za 20 miliard. Nevede ani na letiště, ani na Kladno, jen se tímto směrem o čtyři kilometry prodlužuje trasa A podzemní dráhy. Na těchto čtyřech kilometrech kopíruje tramvajovou trať a pak zahýbá jiným směrem, kde má ještě dvě stanice.

Jednání o tunelu Blanka na Magistrátu hl. m. Prahy, Pavel Bém

Zbytečný odklad tedy má napravit dohoda o modernizaci mezi městskou částí a státním investorem. Ve skutečnosti ovšem pouze dovršuje nesmyslný Bémův projekt. Vysvětlit se to dá docela snadno. Bémovo metro prodloužilo již hotový úsek ze stanice Hradčanská do Dejvické až k nádraží Veleslavín. Na kladenské trati se plánuje tunel ze stanice Hradčanská na nádraží Veleslavín.

Cestující na Hradčanské si bude moci vybrat ze dvou možností, jakou podzemní dráhou čtyřkilometrovou vzdálenost do Veleslavína překonají. Dvě paralelní trasy nepovedou těsně vedle sebe, ale ve vzdálenosti zhruba dvě stě metrů. Tunel pro vlak bude mít o polovinu větší průměr, než má metro. Zřejmě však bude o něco levnější.

Čtěte také

Metro mezi Dejvickou a nádražím Veleslavín přišlo nejméně na 10 miliard korun, protože se musely stavět dvě podzemní stanice.

Stanice u dráhy by měly být na povrchu, přesto ze srovnání s obdobnými železničními stavbami vyplývá, že se cena úseku Hradčanská - Veleslavín nedostane pod 5 miliard.

Petřiny, nová stanice metra A

Česko si zřejmě může dovolit to, co se neodváží financovat žádná jiná země na světě, napadne běžného člověka. Možný je ještě jiný výklad.

Stejným způsobem jako na Praze 6 se zřejmě postupovalo při stavbě babylonské věže, kterou také nešlo kvůli příliš megalomanským plánům dokončit.

Prohlášení radních o tom, že nejlevnější jsou tunely, v každém případě svědčí, že zmatení jazyků už nastalo.

autor: Petr Holub
Spustit audio