Českým podnikům se v USA daří. Vyvážejí tam oblečení, motory i zdravotní židle

Českým firmám se daří prosazovat na americkém trhu. Třeba společnost s outdoorovým oblečením Bushman uzavřela ve Spojených státech kontrakt za statisíce dolarů. Její módu teď bude prodávat největší internetový prodejce na světě – firma Amazon. Díky projektu MeoHub se do Ameriky dostávají i další české podniky, které v zámoří uzavírají obchody. Například výrobce řídicích systémů Betacontrol nebo firma Therapia, která vyrábí zdravotní židle.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto

Ilustrační foto | Foto: FreeDigitalPhotos.net

Košile, svetry nebo třeba bundy pro cestovatele – společnost Bushman zásobuje český trh outdoorovým oblečením už skoro dvacet let. Loni se ale rozhodla o zákazníky bojovat i ve Spojených státech.

„Dokonce už Bushman vypravil první kontejner speciálně pro Amazon. I když vyrábí módu ‚dobrodružného charakteru‘ – to znamená v produkci, které jsou v Americe běžně k dostání prakticky všude – tak i přesto dobrý marketing, dobrý produkt a schopní lidé dokáží ty výrobky dostat na trh. Zajímavě se vyvíjí i firma Therapia,“ říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Firmám pomáhá rozjet byznys přímo na newyorském Long Islandu takzvaný projekt MeoHub. Stojí za ním Asociace malých a středních podniků a donátor, česko-americká rodina Rausnitzů. Kromě obchodních kontaktů zajišťují firmám právníky nebo třeba kanceláře a zázemí za statisíce dolarů.

„Poskytujeme jim po dobu jednoho roku jakousi volnou vstupenku na americký trh v podobě kanceláří, skladových zázemí a hlavně poradenství v oblasti práva, marketingu a obchodu,“ dodává Karel Havlíček.

Projekt MeoHub podpořil v prvním roce pět českých podniků, které zaujaly hlavně unikátností svých výrobků. Na americký trh se tak dostala třeba i firma vyrábějící terapeutické židle nebo systémy pro inteligentní domy.

Vývoz do USA roste

Stejná podpora teď čeká na dalších sedm firem. Každá z nich dostane byznysové zázemí v hodnotě tří milionů korun. Právě Spojené státy se pro české podniky stávají stále důležitějším trhem. Vývoz tam roste dvojnásobným tempem.

„Spojené státy jsou velice důležitým partnerem a především perspektivním partnerem. Export do Ameriky roste, Spojené státy se dostávají do popředí. V hodnotě exportu je to zhruba 130 miliard a myslím si, že to bude velice růst,“ říká Jiří Grund z Asociace exportérů.

Na tamní trh se z Česka vyváží hlavně motory, pneumatiky, léky nebo součástky pro letecký a kosmický průmysl. Určitou bariérou je pro české podniky velká konkurence, odlišná administrativa nebo logistika a distribuce. Americký trh totiž vyžaduje dodávky okamžitě – firmy si tak často musí zajišťovat mezisklady, aby dodávky byly co nejrychlejší.

„My když exportujeme do Ameriky, tak platíme cla ve výši zhruba 10 procent a na některé položky ještě víc. Největší problém je bariéra, která tu je vytvořená,“ popisuje Jiří Grund další omezení v neprospěch vývozců.

Určitou pomoc by do budoucna měla zajistit i plánovaná dohoda o volném obchodu TTIP. Největší přínos by měla mít pro firmy v automobilovém průmyslu nebo ve farmacii. Podle odhadů by dohoda mohla přinést Česku nárůst hrubého domácího produktu až o 2,5 procenta.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme