Českým podnikům se v USA daří. Vyvážejí tam oblečení, motory i zdravotní židle
Českým firmám se daří prosazovat na americkém trhu. Třeba společnost s outdoorovým oblečením Bushman uzavřela ve Spojených státech kontrakt za statisíce dolarů. Její módu teď bude prodávat největší internetový prodejce na světě – firma Amazon. Díky projektu MeoHub se do Ameriky dostávají i další české podniky, které v zámoří uzavírají obchody. Například výrobce řídicích systémů Betacontrol nebo firma Therapia, která vyrábí zdravotní židle.
Košile, svetry nebo třeba bundy pro cestovatele – společnost Bushman zásobuje český trh outdoorovým oblečením už skoro dvacet let. Loni se ale rozhodla o zákazníky bojovat i ve Spojených státech.
„Dokonce už Bushman vypravil první kontejner speciálně pro Amazon. I když vyrábí módu ‚dobrodružného charakteru‘ – to znamená v produkci, které jsou v Americe běžně k dostání prakticky všude – tak i přesto dobrý marketing, dobrý produkt a schopní lidé dokáží ty výrobky dostat na trh. Zajímavě se vyvíjí i firma Therapia,“ říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Firmám pomáhá rozjet byznys přímo na newyorském Long Islandu takzvaný projekt MeoHub. Stojí za ním Asociace malých a středních podniků a donátor, česko-americká rodina Rausnitzů. Kromě obchodních kontaktů zajišťují firmám právníky nebo třeba kanceláře a zázemí za statisíce dolarů.
„Poskytujeme jim po dobu jednoho roku jakousi volnou vstupenku na americký trh v podobě kanceláří, skladových zázemí a hlavně poradenství v oblasti práva, marketingu a obchodu,“ dodává Karel Havlíček.
Projekt MeoHub podpořil v prvním roce pět českých podniků, které zaujaly hlavně unikátností svých výrobků. Na americký trh se tak dostala třeba i firma vyrábějící terapeutické židle nebo systémy pro inteligentní domy.
Vývoz do USA roste
Stejná podpora teď čeká na dalších sedm firem. Každá z nich dostane byznysové zázemí v hodnotě tří milionů korun. Právě Spojené státy se pro české podniky stávají stále důležitějším trhem. Vývoz tam roste dvojnásobným tempem.
„Spojené státy jsou velice důležitým partnerem a především perspektivním partnerem. Export do Ameriky roste, Spojené státy se dostávají do popředí. V hodnotě exportu je to zhruba 130 miliard a myslím si, že to bude velice růst,“ říká Jiří Grund z Asociace exportérů.
Na tamní trh se z Česka vyváží hlavně motory, pneumatiky, léky nebo součástky pro letecký a kosmický průmysl. Určitou bariérou je pro české podniky velká konkurence, odlišná administrativa nebo logistika a distribuce. Americký trh totiž vyžaduje dodávky okamžitě – firmy si tak často musí zajišťovat mezisklady, aby dodávky byly co nejrychlejší.
„My když exportujeme do Ameriky, tak platíme cla ve výši zhruba 10 procent a na některé položky ještě víc. Největší problém je bariéra, která tu je vytvořená,“ popisuje Jiří Grund další omezení v neprospěch vývozců.
Určitou pomoc by do budoucna měla zajistit i plánovaná dohoda o volném obchodu TTIP. Největší přínos by měla mít pro firmy v automobilovém průmyslu nebo ve farmacii. Podle odhadů by dohoda mohla přinést Česku nárůst hrubého domácího produktu až o 2,5 procenta.