Předseda školských odborů: Chceme, aby pedagog měl status chráněné osoby
Dvě procenta učitelů v Praze bylo v posledních třech letech napadeno žákem. To uvádí výzkum Pražského centra primární prevence. Z počtu přibližně 14 000 učitelů se jedná tedy asi o 280 učitelů. A to jistě není zanedbatelné číslo.
„Pro mě je to rozhodně alarmující informace a zapadá to do rámce, kdy jsme se předběžné dohodli s paní ministryní na tzv. školské tripartitě. Toto téma ministerstvo chce řešit,“ říkáFrantišek Dobšík, předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství.
„Chceme vést ofenzivní jednání, aby pedagog měl statut chráněné osoby,“ odpovídá v Interview Plus.
Nedokáží si učitelé získat autoritu, nebo je chyba jinde?
„Nebudu přistupovat na populistické prohlášení, že ta současná generace je ta horší, než jsme byli my a tak dále. To určitě má nějaký vývoj. Ale ten vývoj negativní pro nás, pro učitele, je. Že role školy se proměňuje a i pozice učitele. Možná na to nejsme úplně připraveni.“
Jako další faktor Dobšík uvádí, že například kázeňské problémy se odvíjí od spolupráce rodiny a školy, stejně tak od času, který rodiče stráví se svými dětmi.
Pedagogové jako chráněné osoby
Učitel, ta jeho psychická zátěž v té třídě není srovnatelná hned tak s nějakou profesí. František Dobšík
„Kolegové na Slovensku mají ze zákona o pedagogických pracovnících právě statut chráněné osoby, kde jsou třeba zvýšené sazby za napadení a podobně. Že určitě u některých profesí, kde jsou nejvíce ohroženi v ústavech výchovné péče a dále, tak určitě pro ty potencionální adepty násilí to může zafungovat jako prevence.“
Není to příliš silné opatření? Podle Dobšíka by šlo o rozrůznění, které by platilo jinak pro pedagogy například mateřských škol a dle jiných podmínek například pro zaměstnance výchovných ústavů.
Diskuze kolem inkluze jako obava z neznámého
„Já osobně jsem se od pozice: také odpůrce, posunul do neutrální roviny. A když mám čím dál tím víc informací, tak vlastně v současné době to na spoustě škol již probíhá. Jen si to učitelé hradí ze svého,“ říká k zavádění inkluze s tím, že jde podle něj spíše o obavu z neznámého.
Poslechněte si celé Interview Plus a dozvíte se například, jak se dívá předseda školských odborů na problematiku platů učitelů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.