Zpřísňují limity na snížení emisí oxidu dusíku. Běžná paliva časem nahradí ekologické pohony

20. duben 2016

Automobilky investují milióny eur do výroby ekologických vozidel. Evropská unie totiž zpřísňuje limity pro emise oxidu dusíku i pro průměrnou spotřebu. Pokud je automobilky nesplní, budou platit vysoké pokuty. Klasický benzín a naftu tak brzy může nahradit stlačený zemní plyn, elektrický pohon nebo třeba vodík.

Evropská unie nastavila automobilkám přísné limity emisí oxidu dusíku, které se odrážejí také na spotřebě vozidel. Do pěti let musí dosáhnout hodnot průměrné spotřeby 3,6 litrů nafty a 4,1 litrů benzínu na sto kilometrů, jinak dostanou vysoké pokuty. Řešením je například zvýšený prodej elektromobilů, které produkují nulové emise. Výrobci vozidel by si tím pádem automaticky snižovaly i hodnoty průměrné spotřeby.

Elektromobil je ale pro koncového zákazníka příliš drahý, pomoci by mohly podle Martina Hejrala z Opelu státní dotace. „Stát nás výrobce prostřednictvím legislativy docela drtí. My bychom chtěli, aby tomu šel naproti,“ říká Martin Hejral a zároveň vysvětluje, proč je výroba elektromobilu pro automobilku stále tak nákladná. „Udělat elektromobil, který bude vážit jako tank a bude mít levné olověné akumulátory, by šlo. Ale nikdo to nekoupí. Dneska se to u elektromobilů točí kolem drahých baterek. A ty prostě nejde dát na trh za stokorunu, když jste do nich investovali miliardu. To nejde.“

Čtěte také

Elektromobil není pro výrobce vozidel jediná možnost jak snížit spotřebu i emise. Dnes už jsou na trhu běžně hybridní a plug-in hybridní pohony, to je kombinace spalovacího motoru s elektrickým pohonem. Takový vůz chce uvést na trh do roku 2019 i mladoboleslavská Škoda Auto. Podle ředitele vývoje agregátů Martina Hrdličky se zatím objeví pouze v Superbu. „Je to zvládnutá technologie už u mnohých výrobců, samozřejmě i v koncernu. Je to všechno zejména o tom, že musí být dostatečně rozsáhlá klientela a zároveň i klientela, která je ochotná za tu technologii zaplatit. V tento okamžik se firma Škoda rozhodla pro tuto vlajkovou loď Superb, protože ta samozřejmě patří mezi výrazné modely.“

Je budoucnost vodík?

Japonská automobilka Honda představila na letošním ženevském autosalonu model vozu na vodíkový pohon Clarity Fuel Cell. Martin Hrdlička ze Škoda Auto je ale k vodíku skeptický. „Vodík je nejmenší molekula na zeměkouli, velmi těžko uchovatelná, ve voze se musí uchovávat v lahvích s tlakem pod 700 barů. Jsem k vodíku a jeho distribuci, uchovávání a použití pro mobilní provoz skeptický.“

Nejrozšířenějším ekologickým palivem je teď stlačený zemní plyn CNG a zkapalněný ropný plyn LPG. V Evropě jezdi už více jak 136 tisíc takových vozidel. Plynová auta jsou oblíbená taky v České republice. Podle údajů z Českého plynárenského svazu je u nás 13 tisíc aut na CNG a LPG.

Čtěte také

„Vyplatí se, pořídit si tohle vozidlo. Za prvé máte úsporu jako občan v tankování, jezdíte za méně na kilometr. Pokud jste firma, neplatíte silniční daň, jste osvobození nebo je to s minimální sazbou. Je dobré přemýšlet nad tím, že ekologie je a měli bychom ji nějakým způsobem přijmout,“ vysvětluje výhody plynového auta mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Právě ekologie je jeden z dalších důvodů, proč vlády výrazně tlačí na automobilky, aby snižovaly emise oxidu dusíku. Výrobci pak ale kvůli vysokým pokutám, které jim hrozí, chtějí, aby na takzvaná čistá auta přispíval stát. Ministr Životního prostředí Richard Brabec za Hnutí Ano Českému rozhlasu nedávno potvrdil, že o dotacích s automobilkami už jednali. „Jednalo se o možnostech, jak může státní správa legislativou i praktickými kroky přispět k tomu, aby se zvýšil počet vozidel s ekologickým provozem.“

Velmi dobře se elektromobilům a autům s hybridním pohonem daří v Norsku. Ze statistických dat, která uveřejnil server oenergetice.cz vyplývá, že počet registrovaných aut na baterky přesáhl v březnu 60 procent všech registrací.

autor: hbc
Spustit audio