Přetáčení tachometrů by mohlo být trestným činem, plánuje Ťok

Za stáčení tachometrů u auta hrozí na Slovensku pokuta v přepočtu až půl milionu korun. V České republice se manipulace s najetými kilometry zatím takto netrestá. Podle ÚAMK má upravené tachometry až polovina ojetých vozů nabízených k prodeji. Ministerstvo dopravy plánuje přísné tresty.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tachometr (ilustrační foto)

Tachometr (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Probíhá to diagnostickým přístrojem přes počítač. Speciální softwarový program, který načte hodnoty zapsané v rezidenčním štítu a přepíše se to v paměti na daný počet kilometrů,“ popisuje proces stáčení tachometru automechanik Michal.

„Ale nepřepíše se to většinou ve všech řídicích jednotkách, takže se to dá dohledat, že to bylo přepsané. “

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka tvrdí, že na českém trhu s ojetými vozy je k prodeji nabízeno přibližně 270 tisíc aut se stočeným tachometrem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy požaduje přísné tresty za přetáčení tachometrů u ojetých aut. Více od redaktorky Lenky Rezkové

„Takže se hovoří o tom, že trh je více než poloviční s prodanými vozy. A je to u těch ojetých vozidel většinou staršího data,“ uvádí mluvčí Ústředního automotoklubu.

Ve slovenských autobazarech je od března letošního roku prodej aut se stočeným tachometrem zakázán. Za porušení hrozí pokuta v přepočtu od 80 tisíc do půl milionu korun.

V České republice zatím stáčení tachometrů u aut trestné není, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) to chce ale změnit.

„Zadal jsem v poradě ministra, že chci vidět, jakým způsobem bychom mohli udělat ze stáčení tachometru trestný čin i v České republice. Budeme to projednávat a myslím si, že musíme jít tímto směrem,“ říká Ťok.

Ministerstvo dopravy zřídilo internetovou stránku kontrolatachometru.cz, na které si řidiči můžou zkontrolovat stav tachometru u vozidla zakoupeného v České republice. Údaje jsou tam vždy od poslední technické kontroly.

Další možností, jak si ověřit skutečný stav najetých kilometrů, je prohlídka ve specializovaném servisu. Při koupi je dobré se u auta zaměřit také na opotřebení volantu, řadicí páky a pedálů.

Lenka Rezková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme