Spravovat mýtné brány může jen Kapsch, tvrdí posudky pro ministerstvo dopravy

Spravovat mýtné brány od začátku příštího roku může z technických důvodů pouze stávající provozovatel, společnost Kapsch. Vyplývá to z dvojice posudků, které si k problému dalšího výběru mýta nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Ondřej Jánoška

Zájem o tříletý provoz systému za šest miliard mělo více firem, včetně slovenského výběrčího, firmy SkyToll. Těm výsledky posudků cestu ke správě systému uzavírají, potvrzují totiž názor ministerstva, že převzít systém za zbývajícího zhruba půl roku není technicky možné.

„Vznikly dva znalecké posudky 6000 stran dlouhé smlouvy a dodatků k mýtnému systému. Z nich vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku z technických důvodů spravovat jen stávající provozovatel. Jiným způsobem není možné předejít riziku kolapsu systému a nevýběru mýta, které v současnosti je deset miliard korun ročně,“ uvedl Neřold. Posudky pro ministerstvo zpracovaly společnosti e-FRACTAL a A-Consult plus.

Ministerstvo proto nyní připravuje do vlády odůvodnění veřejné zakázky, kterou plánuje zadat formou takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění společnosti Kapsch.

To ale může vyvolat reakci konkurenčního SkyTollu. Jeho předseda představenstva Matej Okáli už v březnu na tiskové konferenci varoval, že pokud stát zadá zakázku bez soutěže Kapschi, SkyToll toto rozhodnutí napadne u soudu.

MD hledá poradce pro tendr

Zároveň ministerstvo podle Neřolda pokračuje v přípravě na vypsání otevřeného výběrového řízení na provoz mýta po uvedené tříleté přechodné době. V nejbližších dnech bude připraveno výběrové řízení na takzvaného projektového manažera, který úřadu s přípravou miliardového tendru pomůže.

Výběr poradenské firmy s výrazným předstihem vyplývá z dosavadních zkušeností úřadu. Hledání poradce totiž už dvakrát selhalo. Poprvé soutěž svého předchůdce Antonína Prachaře zrušil krátce po nástupu na ministerstvo současný šéf resortu Dan Ťok s tím, že byla vypsána špatně.

Elektronické mýtné platí v Česku na dálnicích a vybraných silnic I. třídy od roku 2007 vozidla nad 12 tun, od roku 2010 vozy nad 3,5 tuny. Sazba se liší podle počtu náprav a emisní třídy vozidla, zvláštní snížená sazba platí od roku 2011 pro autobusy. Od počátku systém provozuje firma Kapsch.

Ťok sám ale připravit nový tendr nejdříve odmítl a následně kvůli nedostatku času zakázku zadal bez soutěže společnosti Deloitte. Plnění smlouvy ale nakonec zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že pro zadání bez řádného výběrového řízení neexistovaly zákonné důvody.

Současná desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.

Mýtné | Foto: Český rozhlas

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme