Před bombovými útoky islamistů chrání české vojáky v Afghánistánu drony

Česká armáda používá v Afghánistánu v boji proti Tálibánu i drony. Bezpilotní letouny jsou nejen důležitou a účinnou zbraní, vojáky zároveň chrání při patrolách. Hlavně před hrozbou bombového útoku. Češi v Afgánistánu jich mají k dispozici sedm.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dron ScanEagle v rukou příslušníka amerického námořnictva během války v Iráku (archivní foto)

Dron ScanEagle v rukou příslušníka amerického námořnictva během války v Iráku (archivní foto) | Foto: Wikipedia Commons

Pneumatický katapult vystřeluje bezpilotní letoun ScanEagle směrem k okolním horám. Zatímco armádní sledovací orel mizí na modré obloze, vojáci obsluhující mobilní rampu odcházejí. Další fáze letu už je totiž na lidech pracujících v nedaleké řídící místnosti.

Terén v okolí základny Bagrám v afghánské provincii Parwan letoun sleduje z výšky kolem 600 metrů, a to doslova orlím či spíše ostřížím zrakem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Drony ScanEagle pomáhají chránit české vojáky v Afghánistánu před útoky islamistů

Dron o rozpětí přes tři metry a váze asi 20 kilogramů má totiž k dispozici kameru s vysokým rozlišením schopnou zaznamenávat cíle ve dne i v noci.

„K dispozici máme momentálně 7 dronů, pokrýváme veškeré patroly, celou podporu jednotlivých patrol. Plníme i další úkoly, třeba mapování různých dislokací kolem základny,“ říká nadrotmistr Zdeněk S.

Velmi důležité je ale nasazení bezpilotního letounu i při pozemních patrolách. V praxi to vypadá tak, že dron sleduje cestu i její okolí těsně předtím, než po ní projede vojenské vozidlo.

Na základnu se vrací po 24 hodinách

Jejich kolegové tak vidí, zda se v oblasti nepohybuje podezřelá osoba nebo zda na komunikaci není nastražená nálož. A to tím spíše, že bojovníci Talibanu používají nástražné zařízení odpalované i ze vzdálenosti 150 metrů od umístěné výbušniny.

„Ovládání je přes řídící pozemní stanici, jež je spojená systémem C2 přímo s letadlem, které se řídí povelovými signály a kde je z letadla přenášen obraz zpátky do řídícího centra potažmo do dalších center. Tam je možno využít tento obraz pro další zpracování specialisty,“ vysvětluje rotmistr.

ScanEagle se na základnu vrací často až po 24 hodinách letu. O hladké přistání ale nejde, ve vzduchu ho totiž musí zastavit záchytné zařízení.

Robert Mikoláš, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme