Za 'férové' výrobky Češi loni utratili přes 200 milionů korun. Stoupá hlavně obliba kakaa
Fairtradovými produkty, které Češi kupují nejčastěji, jsou káva, kakao a cukrovinky. Jen v loňském roce za výrobky s certifikátem zaplatili kolem 200 milionů korun. Prodeje nejvíc stoupají u fairtradového kakaa. Značka fair trade podporuje přes 1,5 milionu výrobců ve 125 zemích světa.
Zákaznici Haně prý vyšší cena za fairtradové výrobky nevadí.
„Vím, odkud to pochází a že to nikomu neubližuje, tak ráda přidám. Asi ne tak často, ale zase vím, že ta káva je určitě dobrá, tak občas ji koupím jako dárek nebo si někdy udělám radost,“ vysvětluje.
Mezinárodní certifikát fair trade získají jen řemeslníci a zemědělci, kteří například nezneužívají děti k práci, platí férové mzdy svým zaměstnancům a jsou šetrnější k životnímu prostředí.
Za fairtradové výrobky Češi loni utratili přes 200 milionů korun. Stoupá hlavně obliba kakaa
Za to dostávají fairtradové příplatky na rozvojové projekty, řekl Českému rozhlasu už v roce 2011 Joaquín Vásquez, šéf velkého zemědělského svazu na pobřeží Ekvádoru.
„S pomocí této fairtradové prémie můžeme investovat do nejrůznějších sociálních či ekologických programů – lepší podmínky pro práci, podporujeme vzdělávání dětí z farmářských rodin. Například společně se státem vytvářejí školky pro předškolní děti nebo se starají o zdraví. Dbají také na šetrné hospodaření s vodou,“ přiblížil.
Největší zájem mají Češi o kávu, kakao a cukrovinky – loni spotřebovali přes 140 tun kávy a 45 tun kakaa. Právě u výrobků z kakaa stouply prodeje oproti roku 2014 o 500 procent. Mají na to vliv velké obchodní řetězce, které uvedly na český trh fairtradové čokolády.
Pravidelné kontroly
A také změna pravidel, dodává ředitelka organizace Fairtrade Hana Chorváthová: „Například pokud je čokoláda, ve které je třtinový cukr, nějaké koření, vanilka, tak vše musí obchodník nakoupit s certifikací fair trade. Toto je nová příležitost, kde například pro výrobu čokolády stačí nakoupit fairtradové kakao a ostatní suroviny certifikaci mít nemusí.“
V loňském roce utratili Češi za fairtradové výrobky zhruba 200 milionů korun, z toho více než dva miliony šly na sociální projekty. Podle Chorváthové zároveň nezávislá komise kontroluje, jestli výrobci podmínky spravedlivého obchodu dodržují.
„Opravdu jsou to opakované audity a velmi často se stává, že certifikace je například pozastavena nebo může být ve finále i odebrána, pokud by některé z kritérií nebylo splněno. Takže opravdu se nemusí spotřebitelé bát, že by nastavené standardy nebyly splněny. V momentě, kdy si člověk koupí výrobek s logem fair trade, ví, že lidé dostali zaplaceno tak, aby pokryli náklady na výrobu, aby se mohli uživit, že dostali sociální příplatek, že nikdo není nucen k práci, že tam nepracují děti a podobně,“ ujišťuje.