Amazon bojuje s YouTube o diváky. Představil novou videoslužbu

Amazon spustil službu, která konkuruje serveru YouTube. Vstupuje tak do souboje o miliardu uživatelů. Americký internetový obchod se chce přeměnit na multimediálního giganta.

Nová služba Amazonu má být určena profesionálním tvůrcům, v praxi ale bude stačit, když video bude ve vysokém rozlišení a bude obsahovat titulky. Uživatelům nahrávajícím videa nabídne více možností platby. Budou si moci vybrat, jestli bude jejich nahrané video volně přístupné, zda ho bude možné pronajmout přes kanál odběratelů, nebo zda bude za paywallem od Amazonu za 99 dolarů ročně.

Diváci si mohou za videa na službě Amazon Video Direct zaplatit, nebo je sledovat zdarma společně s reklamou. Amazon tvůrcům podle agentury Reuters vyplatí polovinu peněz, které jejich videa vynesou v podobě diváckých poplatků či příjmů z reklamy.

V první fázi jsou videa dostupná pouze ve Spojených státech, Velké Británii, Německu, Rakouskou a Japonsku.

Nejde však o první aktivitu Amazonu na tomto trhu. Společnost už nabízí přístup k profesionálním televizním pořadům a filmům, která soupeří například se službou Netflix. Amazon provozuje také službu pro sdílení videa z hraní počítačových her. Tím už konkuruje YouTube z rodiny společnosti Google. Spuštěním portálu videí Amazon přitvrdil a na příští rok plánuje spuštění internetové televize na bázi předplatného. YouTube na konkurenci reaguje například rozšířením funkcí přímého přenosu.

Komentátoři upozorňují, že rozmachu firmy by se neměli bát jen přímí konkurenti jako je Netflix nebo Google, ale především klasické televize, hlavně prý ty které netvoří vlastní populární obsah. Protože, jak se ukazuje, platformy budou „pod palcem“ velkých technologických hráčů a tvůrcem obsahu může být takřka kdokoli bez jakéhokoli prostředníka.

autor: jhn
Spustit audio