Největší nákladní letadlo světa odletělo z Prahy. Antonov Mrija veze turbogenerátor do Austrálie

Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija ve čtvrtek před půl sedmou ráno odletěl po dvou dnech z pražského Letiště Václava Havla. Do západoaustralského Perthu veze 120 tun těžký elektrický generátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem. Antonov-225 Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem na světě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Generátor vážící 120 tun už je na palubě. Antonov Mirja může odletět do Austrálie

Generátor vážící 120 tun už je na palubě. Antonov Mirja může odletět do Austrálie | Foto: Jaroslav Skalický

V Praze se dopravní stroj, který je největším nákladním letounem světa, objevil znovu po devíti letech.

Celkem 84 metrů dlouhý letoun Mrija s rozpětím křídel přes 88 metrů bude muset po cestě do australského Perthu, kam veze 120 tun těžký turbogenerátor, třikrát doplňovat palivo.

Naložený uletí maximálně 4000 kilometrů. Podle plánu se má zastavit v Turkmenistánu, Indii a Indonésii.

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. Do letadla generátor naložily dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy. Náklad se do Antonova dostává netypicky zpředu, po odklopení části trupu pod pilotní kabinou.

Generátor vážící 120 tun už je na palubě. Antonov Mrija může odletět do Austrálie

Číst článek

Stroj je přesto ve srovnání s letadlem drobeček. Do nákladového prostoru by se vešel asi čtyřikrát. Antonov-225 Mrija platí za nejdelší a zároveň nejtěžší letoun, jaký kdy byl zkonstruován. Maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Navržen byl pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety, vyroben byl pouze jediný kus.

"Rusové nechali vyvinout speciální letadlo k dopravě svého raketoplánu Buran. A ještě navíc bylo schopné do trupu pojmout kus té rakety. To je jediný kus, který byl postaven," říká letecký expert Martin Salajka.

Antonov 225 Mrija | Foto: Český rozhlas

Pro letoun se ale poté našlo jiné uplatnění. "Vejdou se do něj tanky a jiná vojenská technika, případně průmyslová zařízení. Je to unikát, který je neustále v permanenci a létá po celém světě," vysvětluje Salajka.

Do Prahy letoun přiletěl poprvé v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Počátkem loňského roku přepravoval obrněnou techniku z ostravského letiště do Afriky.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme