Takhle létá ultralehký letoun s motorem z motorky. Váží 320 kg a dosahuje rychlosti 200 km v hodině

13. květen 2016

Na projektu ultralehkého proudového letounu UL-39 Albi pracoval se svými studenty a spolupracovníky celých 17 let. Není proto překvapivé, že v okamžiku, kdy se letoun odpoutal od země, zažíval chvíle plné emocí. Robert Theiner z Ústavu letadlové techniky Strojní fakulty ČVUT sledoval vzlet a přistání ze vzduchu.

„To, co jsme si slibovali, se beze zbytku povedlo,“ pochvaluje si v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou. Připomíná také, že realizační tým byla jen špička ledovce, za celým projektem stála celá řada lidí s entuziasmem.

Pohon je netradiční, lze říci až unikátní, a byl zkoušen řadu hodin. Ve vzduchu je ale všechno jiné, a tak první vzlet by směřován tak, aby se vyzkoušely základní funkce. Motor, který pohání UL-39 Albi, pochází z motocyklu BMW, který má řadu vhodných vlastností pro takový pohon.

Ultralehký letoun dosahuje rychlosti něco přes 200 km v hodině, očekávání jsou ale vyšší – budou spokojení, když dosáhne rychlosti 240 km v hodině. „Důležité je, aby se pohon ukázal jako spolehlivý a nezáludný,“ podotýká.


V honbě za úspornou hmotností jsme řešili výfukový systém bez tlumiče. S hlukem ale bojovat budeme

Bylo také důležité dodržet hmotnostní limit, který má řada letadel této kategorie problém splnit. UL-39 Albi nakonec dosahuje váhy 320 kg. Limit hmotnosti se projeví i na velikosti. „Do studia Radiožurnálu by se ale letoun nevešel,“ říká s úsměvem.

O sériové výrobě zatím nelze hovořit, minimálně dva roky bude trvat, než se prokáže, že je letoun způsobilý a bude ho možné nabídnout trhu. Stejně tak je neznámá cena, ale podle jeho slov bude určitě vyšší než u klasického ultralehkého letounu.

Robert Theiner odpovídal na otázky moderátorky Lucie Výborné

Unikátní na celém projektu bylo to, že škola řídila dva soukromé podnikatelské subjekty, musela koordinovat dva výrobce. „Pokud je mi známo, tak takových projektů příliš nebylo, zejména tak unikátní stroj – jsme asi jediní,“ říká.

Audio záznam rozhovoru, ve kterém se dozvíte mnoho dalšího, si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio