Marketingová manažerka Uber: Nejsme taxislužba, jen technologická platforma

7. červen 2016

Můžete sdílet auto nebo kolo. Nebo si přes mobil můžete najít řidiče, který vás sveze po městě podobně jako taxík. Tak funguje třeba aplikace Uber, někde považovaný za nelegální. Proto evropská komise plánuje pravidla sjednotit, aby tyto nové formy byznysu neohrožovaly třeba hoteliéry nebo taxikáře.

„Sdílená ekonomika vytváří úplně nový trh. Když se podíváte na fungování naší společnosti, tak víc než 80 % partnerských řidičů tady v Praze má jiný příjem, než zrovna ježdění na Uberu,“ marketingová manažerka českého Uberu Barbora Polachová.


Přes 750 miliard korun ročně. Takový je podle odhadů EK celoevropský roční hrubý příjem ze sdílené ekonomiky. Tento byznys funguje na základě sdílení, půjčování či pronajímání. Například když letíte na dovolenou a nemusíte spát v hotelu, protože vám někdo z místních pronajme pokoj.


Usilujeme v našich jednáních, ať už na evropské nebo národní úrovni, abychom někam zapadali. Uber je pro regulaci. Jen je otázka, jak bude vypadat. Barbora Polachová

Volnost je podle ní reakce na poptávku lidí, kteří se rozhodnou své služby poskytovat a dodává, že cílová skupina, které Uber poskytuje služby, tedy lidé mezi 18 a 35 lety, je zvyklá vše řešit přes mobilní telefon. „Fungujeme jako doplněk celého spektra dopravy, které máte k dispozici. Učíme lidi využívat zdroje daleko efektivněji,“ říká Barbora Poláchová.

Jednou z často zmiňovaných a kritizovaných okolností je, že se partnerským řidičem Uber může stát kdokoli. Poláchová vysvětluje pravidla Uber: živnost na silniční a motorovou dopravu, čistý trestní rejstřík a výpis z karty řidiče pod 6 bodů. Dále vůz, který není starší 10 let. „Následně vás hodnotí zákazník a to je nejlepší kontrolor kvality poskytované služby.“

Aspekty sdílené ekonomiky

„Možná jsme dnes v situaci, kdy technologie byly rychlejší. Obecně to platí ve vývoji společnosti a podnikání – že s něčím novým přijdete a až potom na to ty státy reagují,“ Jak by podle Polachové měla vypadat budoucnost sdílených služeb?

„Návrh zákona, který je teď po připomínkovém řízení, by měl reflektovat nové technologie. Bavíme se o elektronické objednávce, protože teď musíte mít písemnou smlouvu pro smluvní přepravu,“ dává Poláchová příklad.

„Uber není taxislužba, je to technologická platforma. Zprostředkováváme kontakt mezi cestujícím a řidičem.“ Podle Poláchové je služba v Čechách na vzestupu a za dva roky mají v Praze přes 80 tisíc.

Uberu primátorka Adriana Krnáčová vytkla, že při poskytování služeb využívá řidiče pracující rovněž pro běžné taxislužby. Tím podle ní již nejde o tzv. sdílenou ekonomiku, ale obvyklý smluvní pracovní poměr. Má pravdu? I na tuto otázku odpovídá host Michaela Rozsypala v pořadu Interview Plus.

autoři: Michael Rozsypal , bar
Spustit audio