Do hanáckých domácností a hospod se vrací český česnek

13. červen 2016

Na Hané roste poptávka po českém česneku. Dobře se prodává na trzích, vrací se i do hospod a restaurací. Pro drobné farmáře se stává lukrativní plodinou.

Někteří rozšířili pole s česnekem až o padesát procent. Hůř jsou na tom velcí pěstitelé. Obchodní řetězce, které by rádi zásobovali, upřednostňují levný dovoz z Číny a Španělska.

„Zatímco oni to dokáží dělat i jakoby jarní, tak my to děláme tak, že sázíme začátkem listopadu. To znamená, že ten česnek má mnohem delší dobu na to vytáhnou si z půdy živiny,“ vysvětluje Václav Koutný z Asociace soukromých zemědělců, v čem tkví tajemství výrazné chuti českého česneku.

Na zvýšený zájem zareagoval i farmář Leon Vlček- před léty na zkoušku osadil desetinu hektarů, letos bude sklízet ze tří hektarů a na podzim osází ještě větší plochu, říká: „Pokud budeme schopni česnek dodávat na trh celý rok, tak budeme mít celý rok příjem. Chceme si zařídit internetový obchod, máme svoji prodejnu. Pro nás je důležité, abychom měli pořád co prodávat.“

Farmář má stálé zákazníky, malé prodejny, trhy, a taky na čtyřicet restaurací. Zdeněk Matěj, šéf jedné z nich přiznává, že to zkoušeli i s levnější variantou, náš česnek nakonec vyhrál.

„Vozili nám čínský česnek, česnek ze Španělska, ale nebylo to ono. Nyní bereme pouze český, kvalitní, voňavější česnek.“

Bez české odrůdy prý ani oblíbená česnečka tolik nechutná. „Ten český je opravdu top česnek a nikdy nebudeme brát jiný,“ dodává.

Jen v supermarketech česky česnek často nenajdeme, říká Václav Koutný.

„Supermarket by chtěl velké kvantum, tlačil by na cenu, protože si na tom dělá vlastní rabat a podobně. Ta velkovýroba z Číny a Španělska tlačí samozřejmě na cenu.“

Dopad to má na velké producenty, někteří loni česnek ani nesázeli. „Víme, že jeden z našich největších producentů zastavil pro letošní rok výrobu česneku, protože on by se v tom velkém množství musel tlačit do toho supermarketu, který bude samozřejmě v rámci své strategie tlačit na cenu. A ta v supermarketu rozhoduje. Naopak ti menší producenti své plochy navyšují. Zákazník skutečně ví, že si kupuje kvalitu,“ říká Koutný.

„Já věřím, že se to bude pořád zvedat. Lidem bude postupně docházet, že je lepší kupovat český česnek a tím také podporovat českou ekonomiku,“ uzavírá Leon Vlček.

autor: zem
Spustit audio