Zero Waste: Nakupujte bez obalů a ušetříte až 40 % na ročních výdajích domácnosti

13. červen 2016
Trendy

Bea Johnson údajně se svou čtyřčlennou rodinou vyprodukuje za rok odpad, který by se vešel do jedné zavařovačky! Jen pro srovnání – průměrná česká rodina vyprodukuje za stejnou dobu odpadu víc než tunu.

Bea Johnson, propagátorka Zero Waste, tedy bezodpadového životního stylu, kterou New York Times možná trochu úsměvně nazvaly „kněžnou bezodpadového života“ tvrdí, že jí tento přístup zjednodušil, zlevnil a ozdravil život. Jaké jsou ekonomické a ekologické souvislosti života bez odpadů?

Je autorkou blogu a stejnojmenné knihy „Zero Waste Home“ a její rodina od roku 2008 žije víceméně bezodpadově. Chtěli se tehdy přestěhovat a rok žili v pronajatém bytě jen s těmi nejpotřebnějšími věcmi. Zbytek byl uložený ve skladu. A po roce zjistili, že osmdesát procent toho, co bylo ve skladu, vůbec nepotřebují. „Tak jsme se toho zbavili,“ líčí začátky svého životního stylu Bea.


Zastánci „Zero Waste“ říkají, že jde o mnohem víc než jen životní styl, při kterém neprodukujeme odpadky. Na příkladu své vlastní rodiny ukazuje Bea, že tento minimalistický život je nejen ekologický, ale i stylový. Přináší úspory jak finanční tak i časové. Obklopovat se minimem věcí má podle ní spoustu benefitů. Například kompletní garderoba se 41leté Američance francouzského původu, jejímu manželovi i jejich dvěma dětem vejde do příručních zavazadel. Johnsonovi lpí pouze na produktech, které mají doživotní záruku. Neschovávají si předměty jako upomínky na životní události. A co už nevyužijí, pošlou dál – děti například samy prodaly svoje lego na internetu a za peníze si koupily jinou „hračku“, samozřejmě ze second handu. Jídlo nakupují klidně i v supermarketech, ale nosí si vlastní nádoby. A rada nejen pro obchodníky – nenabízejte Johnsnovým vizitku. Nevezmou si ji od vás.

Nejhorší je prý peeling

„Největší ekologickou katastrofou jsou plastové abrazivní miničástečky v peelingu nebo antibakteriálních přípravcích, o kterých nikdo nepřemýšlí a které nejdou zachytit odpadními cestami a zamořují oceány,“ vysvětluje žena, která na kosmetické přípravky nezanevřela, ale vyrábí si většinou vlastní. „Oční linky, které vidíte nyní na mých očích, jsou ze spálených mandlí. Na konci je ‚Zero Waste‘ časově úspornější – nemusím chodit do obchodu, hledat svoji značku, sledovat, z čeho je produkt vyrobený. Vím také přesně, co moje kůže absorbuje. Všechno, co používám, můžete sníst,“ uvedla nedávno Bea Johnson v rozhovoru pro Rádio Wave.

Právě zapojení kosmetických značek do bezobalového hnutí je jedním z jejích velkých cílů. „Splnil by se mi sen, kdyby kosmetické firmy začaly prodávat bez obalu. Už nyní si takto můžete pořídit třeba mýdlo nebo čisticí produkty. Kupuji si tak i krém na opalování. Mám ráda jen jeden zabalený kosmetický produkt, a to organický zabarvený krém s ochranným faktorem, který prodává jedna lokální firma. Vždycky je poprosím, ať mi na něj nic nelepí ani nedávají pumpičku. Až ho spotřebuji, tak mi zbude jen skleněná lahvička, kterou znovu použiji.“

bez obalu zero waste

„Od té doby, co jsme začali žít bez odpadu, změnil se výrazně náš životní styl, objevili jsme život založený na zážitcích, ne na věcech,“ říká Bea a dodává: „Srovnali jsme účty před a po a teď ušetříme na výdajích 40 procent. 15 procent ceny potravin je cena obalu, kterou platí spotřebitel. My do odpadu neinvestujeme.“

„Zero waste“ se i díky aktivismu Johnson stává stále vyhledávanějším způsobem života pro lidi na celém světě. Její vydavatel o něm řekl, že to není trend, ale budoucnost. Kromě blogu a knihy Bea také vydala aplikaci, která mapuje bezobalové obchody po celém světě, a svoje výrobky s ní konzultují už i nadnárodní společnosti.

autor: Tamara Kocourková
Spustit audio