Žebříček nejvýznamnějších firem v Česku vedou Škoda Auto, ČEZ a Agrofert

Škoda Auto obhájila podle žebříčku Czech Top 100 pozici nejvýznamnější české firmy za loňský rok. Stejně jako loni vykázala nejvyšší tržby i zisk. S odstupem za mladoboleslavskou automobilkou skončily polostátní energetická firma ČEZ a holding Agrofert patřící předsedovi hnutí ANO a ministru financí Andreji Babišovi. Žebříček každoročně sestavuje sdružení Czech Top 100 právě na základě ekonomických výsledků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Vision S - vedení VW obdivuje kola

Škoda Vision S - vedení VW obdivuje kola | Foto: Jan Říha

Přestože stovce nejvýznamnějších firem v loňském roce klesly tržby v průměru o 11 procent, mladoboleslavská automobilka si polepšila o téměř 15 miliard korun na necelých 315 miliard.

„Škoda Auto vlastně v loňském roce zažila nejúspěšnější rok ve své 120leté historii. Podruhé v řadě jsme dodali zákazníkům po celém světě více než milion vozů. Tento úspěch na poli prodejů, obnovená modelová paleta, dobrý modelový mix se samozřejmě odrazily i ve stránce tržeb,“ přiblížil mluvčí automobilky Tomáš Kubík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejvýznamnější firmou v Česku je podle žebříčku Czech Top 100 Škoda Auto. V závěsu za ní skončily ČEZ a Agrofert

Kromě celkového prvenství Škoda Auto dominovala i v kategoriích největšího zisku a objemu exportu. V cizině loni prodala auta za téměř 283 miliard korun, největším trhem byla podle Kubíka Čína.

Pozice v žebříčku Czech Top 100 se ale neměnily ani na dalších místech. Druhá skončila polostátní energetická skupina ČEZ, jejíž tržby přesáhly 210 miliard korun. Firma pak vydělala téměř 27 miliard korun a zisk rostl i v prvním čtvrtletí letošního roku.

„Pozitivně působilo zejména vrácení části daně za emisní povolenky z let 2011 a 2012 a úspěšné plnění programu úspor a růstových opatření. Skupině ČEZ se podařilo snížit stálé náklady o tři miliardy korun a současně navýšit celkové výnosy na 210 miliard korun, a to zejména díky růstu objemu prodeje elektřiny, plynu i tepla koncovým zákazníkům,“ řekla Českému rozhlasu už dříve mluvčí společnosti Barbora Půlpánová

Podle výhledu na tento rok by se měl celkový zisk snížit oproti loňsku na přibližně 18 miliard korun, s čímž souhlasí i analytik Patria Finance Tomáš Sýkora. Na poklesu zisku by ale podle něj mohli ve výsledku vydělat zákazníci firmy.

„Co se týká zákazníků, ti benefitují z toho, že nám v Evropě vlastně dlouhodobě, a není to jen případ společnosti ČEZ, klesá cena silové elektřiny, což se promítá do konečných účtů. Vlastně nám díky tomu elektřina z roku na rok v posledních letech zlevňuje. Takže to je ten benefit pro zákazníky, ale zároveň je to faktor, který snižuje zisky ČEZu,“ vysvětlil.

V žebříčku stovky nejvýznamnějších firem nicméně řada velkých společností chybí – například nošovický závod Hyundai nebo obchodní řetězec Kaufland.

Mikuláš Klang Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme