Vytištěný elektrický minibus, vybavený umělou inteligencí

22. červen 2016

Firma Local Motors, vyrábějící auta pomocí 3D tiskáren, se dala dohromady s firmou IBM a s pomocí jejího systému na bázi umělé inteligence (Watson) vyvinula automatický elektrický minibus bez řidiče s názvem Olli.

Minibus Olli je sestaven z dílů, vyrobených většinou na 3D tiskárně a pojme do svého interiéru až 12 pasažérů. Byl navržen jako automatický vůz, který si budou moci zákazníci zavolat na dálku pomocí aplikace ve svých mobilech, podobně jako vozy či taxíky bez řidiče, které vyvíjí firma Uber.

Firma Local Motors předpokládá, že její minibusy budou vyráběny lokálně v jakýchsi mikrovýrobnách, kde se budou jejich komponenty vyrábět na 3D tiskárnách podle individuální zákaznické specifikace a to během asi 10 hodin. Kompletace vozu bude trvat další jednu hodinu.

Olli již byl představen veřejnosti v městě National Harbor, ve státě Maryland, a brzy jej bude moci veřejnost vyzkoušet také ve Washingtonu DC. Po několika měsících pak bude testován během provozu v Las Vegas a v oblasti kolem Miami. V jednání jsou již také pozdější testy v desítkách světových měst, včetně Berlína, Kodaně a australské Canberry. Většina firem, které vyvíjejí automatická auta, předpokládají, že bude třeba ještě několika let testů, než se jejich auta dostanou do běžného provozu.

Šéf firmy Local Motors John Rogers však prohlásil, že minibus Olli bude připraven k nasazení ihned, jak to bude ze zákonného hlediska možné. Technologie automatického minibusu je podle něj připravena, je třeba ještě vyřešit logistiku výroby, která bude obnášet vybudování až několika stovek lokálních mikrovýroben po celém světě. I tak však bude příslušná decentralizovaná výrobní infrastruktura levnější než její tradiční forma, tovární velkovýroba.

Řídící systém minibusu je tvořen softwarem, hardwarem a 30 senzory od různých výrobců (mezi senzory jsou zastoupeny např. 3D kamery, přijímač GPS, LIDAR, radar apod.). Systém IBM Watson se však zatím nebude podílet přímo na řízení vozu. Místo toho bude zajišťovat jeho navigaci a inteligentní uživatelské rozhraní pro komunikaci mezi minibusem a pasažéry, která bude probíhat v přirozeném jazyce.

Watson bude dokonce umět spočítat a osobně identifikovat pasažéry uvnitř vozu a podle této identifikace jim nabídnout individuální služby. Systém Watson bude schopen mj. přijmout slovní zadání cíle cesty a odpovídat pasažérům na různé otázky ohledně průběhu cesty, aktuálního okolí auta, jeho technického stavu, obecných dopravních dat, počasí, dalšího itineráře pasažérů atd.

Zdroje: Phys.Org, IBM, Local Motors 1, Local Motors 2, Engadget, Fast Co design, Gizmodo, Youtube

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio