Poslední film Jana Němce míří do Varů. Bez režiséra

22. červen 2016

Jedním ze dvou zástupců české kinematografie v hlavní soutěži MFF v Karlových Varech bude film Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad. Očekávaný snímek už režisér nestihl dokončit – zemřel před posledním natáčecím dnem. Film ale dokončili jeho nejbližší spolupracovníci, z nichž mnozí vzešli z jeho dílen na pražské FAMU. Do celostátní distribuce přijde Vlk z Královských Vinohrad v září.

Dá se o filmu říct, že je obloukem cesty Jana Němce z Vinohrad přes USA zpátky na Vinohrady?

Tomáš Michálek, producent: To se určitě říct dá. Je to celý životní příběh Jana Němce od roku 1968 do současnosti. Autobiograficky vypráví příběh od Cannes přes sametovou revoluci až po symbolické zakončení na festivalu v Karlových Varech v roce 2015.

Jak těžké bylo sehnat zahraniční koproducenty?

Ani tak těžké to nebylo, slovenské producent Media Film do toho šel hned, věděli, že je to výjimečná látka, výjimečný příběh a tvůrce. Nakonec nás podpořil i Slovenský audiovizuální fond – koneckonců Jan Němec byl představitel československé nové vlny, takže minimálně polovina těch věcí se týká obou našich národů. Ve Francii máme koproducenty BocaLupo Films, kteří nám pomáhali zajistit natáčení v Cannes a snaží se zajistit financování pro francouzskou verzi filmu.

Film má v názvu Vlka, tvora divokého, lstivého, neovladatelného. Vlk v rouše beránčím a naopak. Film zachycuje místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archívy pravé i falzifikáty. To, co je ve filmu, se skutečně stalo a John Jan to skutečně prožil. I když, pravda, občas to trochu nafouknul. Jan Němec

Jak moc jste byli připraveni na fakt, že budete film dokončovat bez Jana Němce?

Jiří Mádl, herec: Připraveni jsme asi nebyli vůbec. Zvlášť když jsme začínali, byl Jan Němec plný energie a rozhodně se k práci nechoval tak, že by to měl být jeho poslední film, ani to z jeho úst nikdy nezaznělo. Bral ho určitě jako jeden z dalších, které ještě chce natočit.

Sám jste režisér – měl jste chuť do konečných úprav filmu mluvit?

Vůbec ne. Samozřejmě, že když jsem dokončil svůj první režijní počin, byl následující příchod na plac plný podobných tendencí, ale velmi rychle jsem je v sobě potlačil – když jsem herec, jsem herec.

03655127.jpeg

Jaké to je, když režiséra režíruje režisér, navíc režiséra také hrajete?

To bylo trochu schizofrenní, ale jen formálně. O profesi režiséra v konečném důsledku ani tolik nejde, dala by se klidně nahradit za jakoukoli jinou profesi, v níž by kariéra zezačátku vypadat velmi slibně, ale vlivem historických událostí a okolností by dopadlo všechno jinak. Důležitá je myslím hlavně snaha vytrvat, nezanevřít na život, mít energii a pozitivní myšlení, jaké Jan Němec měl.

Věděli jste přesně, jak má film vypadat, když odešel? Mluvili jste s ním o tom ještě v průběhu práce?

Tomáš Michálek, producent: Ne. Jan Němec věděl přesně, co chtěl říct a jak, ale nikdy se nespokojil s nakresleným storyboardem, který by se dodržoval. Vždycky to byl proces, nikdy nekončící tvorba – nevyráběl film, neustále hledal nové možnosti. Rozhodně to nebylo předem pevně dané.

Studoval jste před prací na filmu život a tvorbu Jana Němce, abyste se do role lépe dostal?

Jiří Mádl, herec: Vůbec ne. Znám Démanty noci a viděl jsem i Slavnosti, ale on se mě snažil od začátku odvést od toho, že bychom měli vyprávět o něm. Věděl jsem samozřejmě, že film je o něm nebo o jeho životě. Ale pochopil jsem, že nechce, abych tímto směrem uvažoval. Proto mi říkal, že je to trochu Roman Polanski a trošku i já – asi nechtěl, abych ho pozoroval a napodoboval. Spíš mě chtěl hodit do natáčení, jako on byl hozený do životních událostí. Ze začátku to pro mě bylo hrozně těžké – nesmět být připravený, ale nakonec jsem na tu spolupráci přistoupil. Byla hodně zajímavá, myslím, že už nikdy nic podobného nezažiju.

Jana Němce, alias Johna Jana, Vypravěče, hraje Karel Roden. Mluvili jste spolu o svých postavách, které jsou vlastně jedna a táž?

Nemluvil jsem s ním o tom. Jan Němec mě do určité spojitosti s Rodenem tlačil. Ale já jsem pořádně nechápal, co tím myslí, nevěděl jsem, že bude dělat Vypravěče. Ale často mi říkal, jak mu Karel hrál ve filmech a pořád se mi tím snažil něco říct, ale ne úplně přímo. Spíš mi dával různé indicie, inspirace.

Jaký byl poslední natáčecí den už bez Jana Němce?

Tomáš Michálek, producent: Nic moc. Neúplný. Je to smutná historka, ten poslední natáčecí den byl totiž pro Jana Němce ten nejdůležitější – točila se klíčová scéna, kdy nasedá do letadla, aby opustil Československo. Ale stroj je z nějakého důvodu zastavený. Kladu si to za vinu, že se nám tu poslední scénu nepodařilo natočit dřív.

autoři: Tomáš Pilát , Karel Kratochvíl
Spustit audio