Taxíkem? Vlastním? Nebo půjčeným? Sdílení aut jako ekonomické i ekologické opatření

29. červen 2016
Trendy

Auto je pohodlný dopravní prostředek, protože člověk si zajede, kam chce a kdy chce. Pro tuhle vymoženost už ale není nutné auto kupovat. Takzvaný carsharing, neboli sdílení aut, který je v západní Evropě běžnou záležitostí, se pomalu, ale jistě dostává i k nám. Jak funguje půjčování aut na pár hodin?

Sdílení aut, neboli carsharing, se v západní Evropě objevilo na začátku století. K nám se dostal zhruba kolem roku 2009, když se parta brněnských kamarádů začala dělit o jeden automobil.

Po první vlaštovce v podobě společnosti autonapůl.cz vznikly postupně i další. Ajo, Sharujeme, Liftago, Emůj anebo car4way, který se díky počtu vozů stává nejvýznamnějším hráčem na trhu. Po Brnu a Praze se postupně dostává do dalších krajských měst, protože zájem lidí o půjčení auta na pár hodin a kilometrů je podle Pavla Loudy z Asociace českého carsharingu stále větší.


Málokdo si udělá evidenci nákladů související s vozidlem, včetně údržby a koupě, povinné ručení, havarijní pojištění, náhradní díly, výměna pneumatik, pohonné hmoty, často i pronájem parkovacích míst, dálniční známku. Když se všechny tyhle částky sečtou, tak to dělá poměrně velký balík peněz.DALIBOR CHVÁLA, šéfredakto měšec.cz

Jak to funguje v praxi?

Třicátník Karel má auto k dispozici prakticky okamžitě, stačí si jej jen zarezervovat prostřednictvím internetu či mobilní aplikace, i když kvůli počáteční registraci musel navštívit kamennou pobočku.

„Tam tedy po mně chtěli vratnou kauci, dostal jsem jejich přístupovou kartu do vozidel, přístupu do elektronického systému a v tu chvíli jsem si mohl rezervovat jedno z jejich asi 120 vozidel, které teď mají po Praze,“ vysvětluje pan Karel.

Celkem projížďka stála 190 korun za dvě hodiny a 20 ujetých km. Podle šéfredaktora serveru Měšec.cz Dalibora Chvátala je to cena naprosto adekvátní. Taxík by uživatele vyšel mnohem dráž. Ani vlastní auto by o mnoho levněji nevyšlo. Jen málokterý motorista podle něj tuší, kolik provoz auta vlastně stojí.

Nevýhody


Aby carsharingová společnost věděla, co se s jejím majetkem děje, pak mají samozřejmě všechna sdílená auta GPS, takže se dá snadno zjistit, kdo kam kdy jel.

„Z ekonomického důvodu se skutečně vyplatí půjčit si auto. Ale často lidé nemají auto jen z ekonomických důvodů, roli v tom hraje mobilita. Pokud používám půjčený vůz, musím mít to štěstí, že ten vůz je volný a že zrovna bude stát, kde ho potřebuji,“ dodává Chvátal.

Na druhou stranu, sdílení aut není jen otázkou peněz. Ve velkých městech s omezenými možnostmi parkování je podle Pavla Loudy nepopiratelný i ekologický aspekt.

„Základní výhodou carsharingu je, že je schopen nahradit osm až dvanáct vozů na ulici. Pokud má carshering fungovat jako ekologická služba, musí mít přístup do všech modrých zón, a tím začne být uživatelsky mnohem vyhledávanější.“

Jestli tato slova potvrdí i praxe, ukáže příští rok. Pražští radní totiž minulý týden rozhodli, že carsharingová auta budou při parkování v modrých zónách zvýhodněna.

autoři: evk , per
Spustit audio