Smlouva s Kapschem i papírové kupony. Koalice jednala o variantách výběru mýta

Mýto v České republice by mohla další tři roky vybírat firma Kapsch, ale možná si budou řidiči také kupovat papírové kupony. O variantách výběru mýta jednala dnes odpoledne vedení tří koaličních stran. Definitivně by mohla rozhodnout v pondělí vláda.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Ondřej Jánoška

Mýto v současnosti vybírá firma Kapsch, desetiletá smlouva na správu mýtného systému však vyprší na konci roku.

Snahu najít nového provozovatele v otevřené soutěži ministerstvo dopravy vzdalo už loni, protože to není možné stihnout. Nějaké řešení je však třeba najít, protože by jinak stát přišel o nemalé příjmy. Za devět let se na mýtném vybralo skoro 70 miliard.

Přehrát

00:00 / 00:00

Návrhy, jak vybírat mýto, okomentovat David Ondráčka, ředitel české pobočky Transparency International

Šéf resortu dopravy Dan Ťok (zahnutí ANO) navrhuje prodloužit smlouvu s Kapschem na tři roky. Tak jednoduché to však zřejmě nebude.

Sociální demokraté chtějí, aby tuto variantu posvětila i ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO), přičemž pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky zřízená při jejím ministerstvu už dříve přijetí Ťokova návrhu nedoporučila.

K návrhu mají kromě ČSSD výhrady i lidovci. Mluví se o tom, že někteří ministři mají strach, že by jejich souhlas mohl být v rozporu se zákonem.

Pochybnosti o této variantě má i ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka. „Podle mě je velké riziko, že pokud se to prodlouží takzvaně z ruky, tak že někdy na začátku příštího roku v lednu, v únoru to antimonopolní úřad zruší, zakáže plnění a ministerstvo dopravy je v háji,“ uvedl Ondráčka v rozhovoru pro ČRo Plus.

Ťok ignoroval většinu doporučení. Ztráty ohledně mýta mohou být větší než u opencard, tvrdí Moos

Číst článek

Ťok je ovšem přesvědčený, že jeho návrh je zákonný a chce předložit vládě takové podklady, aby získal dostatečnou podporu.

Pokud by neuspěl, náhradní variantou by mohl být „lex mýto“. „S tím, že to nebude vybírat Kapsch, ale bude to vybírat stát,“ uvedl poslanec a dopravní expert ČSSD Jan Birke. Mýto by pak mohlo vybírat třeba Ředitelství silnic a dálnic.

A mluví se také o papírových kupónech. To je však podle Ťoka varianta legislativně složitá a také výběr mýta přes kupony je podle něj podstatně nižší. „Já bych nerad tomuto národu a daňovému poplatníku přinesl ztrátu z nevýběru mýta,“ dodal ministr.

Ondráčka vidí jako viníky současné situace všechny vlády od podpisu smlouvy s Kapschem až po tu současnou. Kvůli nastavení podmínek i kvůli nedostatečné aktivitě při hledání řešení do budoucna.

„Myslím, že je věc, které se dalo předcházet možná mnohem intenzivnějším jednáním s Kapschem během těch posledních několika let a také tím, že stát si bude cíleně budovat odbornou kapacitu – najmout si lidi, kteří budou schopni data z toho mýtného systému analyzovat a pracovat s nimi,“ uzavřel Ondráčka.

Mýtné | Foto: Český rozhlas

ČRo, Lenka Jansová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme