Poslanci schválili vznik nového úřadu. Má regulovat dopravu na železnici

Sněmovna schválila vznik nového úřadu, který by měl regulovat dopravu na železnici. Bude mít za úkol hlídat spravedlivý přístup státu při přidělování kapacity na přeplněných tratích jednotlivým dopravcům. Měl by také chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Staré nádraží v Ústí nad Orlicí

Staré nádraží v Ústí nad Orlicí | Foto: Martin Kadrman

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře by měl vzniknout půl roku po vyhlášení zákona, který ještě musí posoudit senátoři a prezident.

Někteří opoziční poslanci namítají, že regulace je sice třeba, zřizovat nový úřad ale není nutné. Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok takové výhrady odmítá.

„Nový úřad by měl na liberalizovaném trhu nejen železnice, ale i dalších věcí rozhodovat spory mezi stranami, které budou mít zájem dělat byznys,“ popsal. „Myslím si, že z toho pohledu je regulační úřad potřeba udělat nezávislý. Jeho šéfa musí jmenovat vláda a nemůže to být žádná organizace, která je přímo podřazená ministerstvu dopravy.“

Podmínky o nediskriminačním přístupu

Na úřad by měla přejít část zaměstnanců Drážního úřadu a ministerstva dopravy, kteří se touto agendou už zabývají. Vzniknout má i kvůli tomu, že současný stav nesplňuje podmínky Evropské unie o nediskriminačním přístupu k jednotlivým dopravcům.

Nyní o přidělování volné železniční kapacity rozhoduje Správa železniční dopravní cesty a případné spory řeší Drážní úřad. Ten je ale přímo podřízený ministerstvu dopravy, které zároveň vykonává akcionářská práva k jednomu z dopravců, a to k Českým drahám.

Vytvoření nového regulátora vítají někteří soukromí dopravci, třeba Leo Express a také RegioJet. Ten podle svého mluvčího Aleše Ondrůje doufá, že úřad nebude omezovat podnikání na železnici.

„Předpokládáme, že takový úřad bude podle zákona řešit situace, kdy skutečně dojde k nějaké kolizi, co se týče časů vedení jednotlivých spojů. V takovém případě samozřejmě má místo,“ řekl.

Řešení sporů mezi dopravci

„Železniční trh je liberalizovaný a z toho důvodu je potřeba, aby takovýto nezávislý orgán existoval, řešil přidělování železniční kapacity nebo případné spory mezi dopravci. Rozhodnutí o vzniku nezávislého orgánu rozhodně vítáme,“ sdělila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

České dráhy, které mezi Prahou a Brnem provozují vlaky objednané státem, se před časem přes Drážní úřad pokusily zablokovat vstup do úseku pro RagioJet. Do sporu ale zasáhlo ministerstvo dopravy, podle kterého nemá kompetenci takové řízení vést. Pravomoc podobný spor řešit by měl mít právě nový úřad.

Kromě sporů mezi dopravci má rozhodovat i neshody mezi poskytovateli evropské služby elektronického mýta pro kamionové dopravce nebo řešit spory o poplatky na letištích vůči jednotlivým dopravcům.

Související novela drážního zákona

Poslanci schválili i související novelu drážního zákona. Odsouhlasili také pozměňovací návrh Františka Laudáta (TOP 09 a Starostové), který stanoví, že stavba dráhy celostátní, regionální, tramvajové, trolejbusové nebo metra je veřejně prospěšnou. Podle autora to má pomoci hlavně městům při výstavbě nových linek hromadné dopravy.

Drážní novela také mění pravidla pro kácení dřevin na dráze. K jejich odstraňování kvůli zajištění provozuschopnosti dráhy už nebude třeba povolení orgánu ochrany přírody. Kácení se mu však bude muset oznámit 15 dní předem.

Přes nesouhlas ministra dopravy Dana Ťoka vložili poslanci do novely drážního zákona povinnost provozovatelů a dopravců na železnici využívat při školení zaměstnanců osoby akreditované ministerstvem dopravy.

ČTK, Jana Čermáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme