Ztráta radosti z dovolené neznamená odškodnění za špatné počasí, říká vedoucí právní poradny dTestu

Léto je čas dovolených a odpočinku, ale ne z každé dovolené si lidé přivezou jen pozitivní zážitky. Někdo místo na moře kouká do dvora s popelnicemi, někomu se změní hotel a jinému rovnou termín celé dovolené. Co v takovém případě dělat?

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny časopisu dTest, patří mezi letní hity poradny reklamace zájezdů: špatný výhled, dlouhá cesta k moři, zpoždění letadel nebo ztráta zavazadel. Změny týkající se cestování přinesl v lednu 2014 nový občanský zákoník – třeba to, že smlouva už nemusí být písemná, ale závazná je třeba i objednávka na internetu.

Jak tedy postupovat, když během zájezdu s cestovní kanceláří nejsme s něčím spokojení? „Pokud je tam delegát, tak se ihned obrátíme na něj, aby zjednal nápravu. Můžeme mu dát nějakou lhůtu. Pokud by nám nevyhověl, tak si od něj musíme nechat vystavit potvrzení, vyfotit problém, nechat si napsat i potvrzení na recepci,“ radí Lukáš Zelený.

Po návratu bychom se měli písemně obrátit s příslušnými dokumenty na zprostředkovatele nebo konkrétní cestovní kancelář a žádat slevu z ceny zájezdu. Cestovní kancelář má 30 dnů na vyřízení reklamace, a pokud nevyhoví, je od února letošního roku možné obrátit se na Českou obchodní inspekci a požádat o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu, doporučuje Lukáš Zelený.


Ztráta radosti z dovolené je újma za podstatné narušení dovolené. Cestovní kancelář třeba nemůže zajistit můj hotel a řekne mi, že můžu letět o týden později, ale to nemůžu, tak zájezd zruším a budu chtít náhradu, protože jsem se na dovolenou těšil. – Mnozí lidé si to představují tak, že na místě pršelo, nebyl sníh, přišla bouře, ale cestovní kancelář nemůže odpovídat za něco, co neovlivní. LUKÁŠ ZELENÝ

Někteří lidé si berou půjčku, aby mohli na dovolenou vůbec vyrazit. Zelený by v této věci kritizoval poskytovatele půjček, protože lidi spíše vybízí, aby si půjčku vzali, a místo aby vybízeli spíše k finanční gramotnosti. Ta se podle mínění Lukáše Zeleného zlepšuje i díky osvětě.

Novela zákona o spotřebitelském úvěru, která má začít platit v listopadu, posiluje postavení dlužníka. „Už nyní musí poskytovatel úvěru náležitě posoudit žadatelovu schopnost splácet, musí mu poskytnout značné množství informací a podobně,“ říká k tomu Lukáš Zelený. Podle něho ubyde oficiálních subjektů, které poskytují nebankovní úvěry, ale nemyslí si, že ubyde podvodů.

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autoři: pkr , jpr
Spustit audio