Obří vesmírná megastavba může být dílem mimozemšťanů, myslí si fyzik

15. srpen 2016

Neznámý obrovský objekt u hvězdy Tabby se chová ještě zvláštněji, než vědci původně čekali. Jedná se o dílo mimozemšťanů?

Zvláštní objekt obřích rozměrů, který vědci objevili u hvězdy KIC 8462852, se chová ještě podivněji, než se původně zdálo. Z posledních výzkumů vyplývá, že objekt hvězdu, které se říká též Tabby, zakrývá stále více.

Zároveň vědci postupně vylučují možná vysvětlení, co by hvězdu mohlo zakrývat. Jednou z možností je, že hvězdu zakrývá obří megastavba, postavená inteligentní mimozemskou civilizací.

„Z nových měření vyplývá, že hvězda nejen že pohasíná v nezvykle vysoké hodnotě, ale zároveň pohasínání hvězdy roste v čase. Jen pro upřesnění, pokud má hvězda nějaké planety, tak když se planeta při svém oběhu dostane mezi hvězdu a Zemi, hvězda pro naše teleskopy pohasne zhruba o jedno procento,“ vysvětluje redaktor Českého rozhlasu Ondřej Novák.

Může to být největší příběh za posledních pět set let. Větší, než objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem. Nebo taky největší hledání duchů. Jako třeba pátrání po Lochnesské příšeře. Zkoumáme všechny vysvětlitelné příčiny, jako planety, komety nebo asteroidy. Ale díváme se na to a nemáme žádné logické vysvětlení než, že je to možná výtvor mimozemské civilizace. Fyzik Michio Kaku

„V závislosti na velikosti planety. Ale hvězda Tabby pohasíná dvacektrát víc, tedy o nějakých dvacet procent. A takový jev se vymyká zatím všemu, co doposud astronomové pozorovali. Natož aby pohasínání v čase rostlo a ještě nerovnoměrně,“ říká Novák.

To znamená, že v některých obdobích hvězda pohasínala více a jindy zase méně?

„Ano. Konkrétně, vědci z Caltechu analyzovali data teleskopu Kepler, který sledoval pohasínání hvězdy a tím pádem, jestli má hvězda planety. A zjistili, že během prvního tisíce dnů pozorování hvězda pohasínala rychlostí nula celá třicet čtyři procenta ročně. A během dalších dvou set dnů hvězda pohasla o dalších dva a půl procenta. Tedy mnohem rychleji. Navázali tak na objev astronoma Bradleyho Schaefera z lousianské Státní univerzity. Ten zkoumal fotografické desky hvězdy za minulých sto let a zjistil, že hvězda za tu dobu pohasla o patnáct procent. V současné době to ale vypadá, že pohasínání hvězdy je už stabilní a dál se nezvyšuje,“ pokračuje Novák.

Fyzikální vysvětlení

„Hvězda v relativně krátkém období prošla třemi velmi rozdílnými stádii pohasínání. A pro takovou situaci v současné době zkrátka neexistuje vysvětlení,“ upřesňuje Novák na dodává: „V jinak poměrně střídné a konzervativní astronomické komunitě objev vyvolal velké emoce. Svůj údiv v rozhovoru pro televizi CBS News nezakrýval ani jeden z nejznamějších fyziků dneška, Michio Kaku.“

Kontakt s mimozemšťany

„Hvězda je patnáct set světelných let daleko, takže pokud si mimozemšťané Země všimli, tak zřejmě dlouho před tím, než bylo výrazněji patrné, že to planeta obývaná relativně inteligentní formou života. A navíc, pokud nějaká civilizace dokázala postavit něco tak neuvěřitelně velkého, s velkou pravděpodobností by ji lidstvo ani nezajímalo. Protože jsme po všech stránkách vědění zřejmě o tisíce let opoždění a neměli bychom jim co nabídnout,“ uzavírá Novák.

autoři: rkr , Martina Gillichová