Kamiony jsou schopny jezdit bez řidičů. Uvedení do běžného provozu brání legislativa.

29. srpen 2016

Nákladní auta jsou zase o krok blíž k autonomnímu řízení. Podle dopravních expertů je dnešní kamionová doprava ve světě využita maximálně na 60 procent. Někteří výrobci ve snaze zefektivnit přepravu zboží proto testují jízdu bez řidičů, zatím ale jen v uzavřených průmyslových oblastech. K tomu jim pomáhají nové technologie, které už teď instalují do nových aut.

Jsem ve velkém paláci v centru Paříže, kde švédský výrobce nákladních aut na konci srpna představil novou generaci svého vozidla, které už využívá technologii na vzdálené předávání dat. „Novinkou je program na sledování údržby. Na dálku využíváme dat z vozu a neustále je monitorujeme, abychom pak mohli konkrétní auto včas poslat do servisu. Díky tomu ve většině případů dokážeme prodloužit životnost auta o dalších 150 tisíc kilometrů,“ říká mi Claes Akerlund z vedení společnosti Scania.

Čtěte také

A jejich auto není jediné, které podobné systémy využívá. Třeba Iveco umí také posílat některá data na dálku. Podle Josefa Pokorného ze Sdružení dovozců automobilů tím dopravci významně snižují náklady. „Dneska potřebujeme, aby vozidlo bylo co nejlépe využito, aby byl využit jeho potenciál, aby bylo optimálně využíváno pro trasy tak, aby jeho využití bylo maximální.“

Nákladní auta jsou opět blíže k autonomnímu řízení

S motoristickým novinářem Luďkem Vokáčem stojíme přímo v kabině, vidíme obrázky, kde je nakreslená dálnice, uprostřed auto s budíkem. „To je klasické ovládání adaptivního tempomatu, to znají řidiči z osobních aut. Tady se určuje odstup od vpředu jedoucího vozidla, který má auto udržovat.“

Podobně jako u osobních vozidel myslí na bezpečnost také výrobci velkých nákladních aut. Ve výbavě některých z nich nechybí kromě adaptivního tempomatu třeba asistent proti vybočení z jízdního pruhu nebo zastavení před překážkou. Kdy ale začnou kamiony jezdit bez řidiče? „Tak ty systémy jsou k dispozici už nyní“, říká Attila Vendegh ze slovenského zastoupení Scania, „ale momentálně se soustřeďujeme na uzavřená prostranství, např. lomy nebo kamenolomy. Nyní je to stále ve fázi testování, ale zanedlouho budou tyto systémy k dispozici zákazníkům.“

Čtěte také

Díky zabudované inteligenci mají taková auta schopnost přizpůsobit se okolí a provádět předem určené úkoly bez zásahu řidiče. Podle Josefa Pokorného se ale řidiči o práci bát nemusí. „Řada z nich to bude mít napůl, tzn. bude částečně využívat řidiče a částečně autonomní vozidla. Bude to podle druhů dopravy a nedá se říct, že to přijde najednou.“

Nákladní auta už jsou schopna jezdit bez řidičů. Jejich uvedení do běžného provozu ale brání, stejně jako u osobních aut, chybějící legislativa. Především kvůli vyřešení zodpovědnosti v případě nehod se zraněním nebo smrtí.

autor: hbc
Spustit audio