Dopravním plánováním nejen proti nehodám

31. srpen 2016

Statistiky nehodovosti na českých silnicích jsou neradostné a čísla se nelepší. Jak může pomoci dopravní plánování? Hostem Magazínu Leonardo byl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

„Pokud chceme nějaký problém řešit, musíme nejdříve zjistit, proč vzniká,“ připomíná expert.

Centrum provádí hloubkovou analýzu dopravních nehod. „Naši odborníci z oblasti dopravní infrastruktury, konstrukce vozidel a dopravní psychologie vyjíždí k dopravním nehodám, a pokouší se rozkrýt reálné faktory, které přispívají ke vzniku nehod.“

„Asi nejzásadnějším závěrem z našeho výzkumu je, že asi 30 % dopravních nehod je vázáno na nedostatky na infrastruktuře samotné,“ poznamenává Frič.

Dalším projektem z této oblasti je HENK, tedy hodnocení efektivity neřízených křižovatek. Centrum se ale zabývá i zkoumáním srážek účastníků provozu se zvěří.

„Zjistili jsme, že máme vcelku nízkou informovanost o tom, jak závažným problémem srážky se zvěří na silnicích jsou. Informace o těchto nehodách se často do policejních statistik nedostávají. Proto naši kolegové z olomoucké pobočky vyvinuli projekt Srážky se zvěří, do kterého se může zapojit i veřejnost.“


„Chtěl bych podtrhnout, že v dosavadním dopravním plánování měst chybí systémový přístup. Opatření a investice v dopravě se často plánují ad hoc, rozhodování jsou činěna v krátkém časovém úseku a bez dlouhodobější vize. Požadavky jsou často protichůdné, a výsledný efekt pro občany není takový, jaký by mohl být.“

Je tak možné nahlásit sraženou zvěř v konkrétní lokalitě, aby potom mohli zájemci na interaktivní mapě sledovat a filtrovat území, které se jich týká. „V současné době máme 25 tisíc záznamů o takových srážkách,“ doplňuje ředitel.

Centrum se zaměřuje také na práci s těmi, kteří se dopustili trestného činu nebo přestupků v dopravě.

„Jde o projekt REPADO, rehabilitační program, jehož cílem je snížit recidivu. Proběhlo už několik pilotních projektů, ať už ve věznicích nebo v autoškolách. Tento program považuji za velice inovativní s vysokým potenciálem pro zlepšení bezpečnosti silničních provozu,“ shrnuje Jindřich Frič.

Spustit audio