Po Plzni můžou lidé nově cestovat na sdílených koloběžkách, najdou je ve stojanech na ulici

27. září 2016

Pro cestování po Plzni můžou lidé nově využívat sdílené koloběžky. V Plzni začíná fungovat takzvaný scoobike sharing. První koloběžky budou sloužit hlavně studentům k dopravě z konečné tramvaje číslo 4 do univerzitního areálu na Borských polích. Údajně první samoobslužnou půjčovnu koloběžek na světě zavádí spolek "k světu" spolu se Západočeskou univerzitou a dalšími partnery.

„K půjčení koloběžky, pokud jste registrovaným uživatelem, stačí použít u stojanů studentskou kartu. Zájemci se mohou registrovat přes studentský portál,“ řekl Pavel Jindra ze spolku „k světu“.

„Pokud zájemci o koloběžky nejsou studenti ZČU, mají dvě varianty jak se registrovat. Ta první bude fungovat během 14 dní a obnáší to, že musíte vlastnit plzeňskou kartu s nabitým libovolným kuponem. Druhá varianta je za pomoci našeho facebooku, kde pořádáme různé soutěže, při kterých si určitý počet lidí, jako výhru, mohl zvolit voucher,“ vysvětlil člen realizačního týmu Antonín Dymák.

„Koloběžky jsou darem ZČU pro jejich studenty k 25. výročí vzniku Západočeské univerzity. Momentálně je půjčení zdarma a užívat si jízdu, můžete 30 minut. Je i zde možnost, zapůjčit si koloběžku o víkendu, až na dvě hodiny. Výhodou je, že podle registrace karty, přesně víme, kdo si koloběžku půjčil. V případě nevrácení, postihnout daného člověka sankce,“ doplnil Jindra.

Na vývoji se podílel 16členný tým

Duchovním otcem celého projektu je Jakub Mareš ze spolku k světu, který ovšem říká, že je jen součástí velké skládačky obětavých lidí, kde každý odvádí svoji část práce.

Na vývoji systému, zejména odolného stojanu, zámečku a software na sledování obsazenosti a identifikaci půjčovatelů, se podílel 16členný tým, jehož součástí byli čtyři studenti ZČU.

„Výkyvný stojan teď prochází patentovým řízením,“ uvedl Pavel Jindra z realizačního týmu. Není spojen se zemí a nevyžaduje výkopové práce. Desky z recyklovaného plastu, sloužící jako plochy pro nástup, vyvinula a vyrábí plzeňská firma Replast. Zámky mají pružné uložení k zabezpečení proti krádeži, stojan lze napájet z veřejného osvětlení. Podle Jindry jsou všechny díly vlastní, z materiálů používaných v automobilech.

Zatím je před strojní fakultou ZČU (kampus Zelený trojúhelník na Borských polích) deset stojanů s koloběžkami a stejný počet na konečné tramvaje číslo 4 na Borech. Do konce listopadu přibude dalších sedm.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio