Paříž 2016: Autosalon letos naposledy?

29. září 2016

Mají tradiční světové autosalony v době internetu a sociálních sítí budoucnost? Otázka, kterou řeší nejen pořadatelé tradičních automobilových výstav v Ženevě, Frankfurtu a Paříži. Právě ve francouzské metropoli dnes ráno začal pro novináře nejnavštěvovanější světový autosalon, na kterém ale chybí některé známé automobilky. Na důvody jsme se do Paříže ptali reportéra Jana Říhy.

Prodeje aut na evropských trzích rostou, přesto automobilky začínají na světových výstavách šetřit. Proč?

Důvodů je několik. Kromě minimalizace nákladů se už dlouho mluví o tom, že konkurence mezi automobilkami je až příliš velká a některé tento boj nepřežijí. Proto vznikly velké koncerny, aby konkurenčnímu tlaku lépe odolávaly. Automobilky se navíc musí orientovat na mladé zákazníky, kteří už tolik na klasické autosalony nechodí. Zajímají je spíš veletrhy spotřební techniky. A právě na nich se stále častěji automobilové značky prezentují. Třeba přes své technologie využívající propojení auta, internetu a mobilních telefonů.

Letos v březnu byl překvapivě zrušen Čechy oblíbený dubnový Lipský autosalon kvůli odhlašování automobilek. Může něco podobného postihnout i tradiční světové autosalony v Paříži, Ženevě nebo Frankfurtu?

Stát se to v dlouhodobém horizontu asi může, ale teď takový scénář není aktuální, i když tady v Paříži chybí některé tradiční značky jako Mazda nebo Volvo. Zmíněný lipský autosalon nepatřil mezi ty světové a po roce se střídal s frankfurtským. Velká automobilová akce každý rok byla i na Německo prostě příliš. Automobilky radši investují do tradičních výstav na jaře v Ženevě a na podzim buď ve Frankfurtu, nebo v Paříži. A právě tady letos čekají návštěvu milionu a dvě stě tisíc fanoušků aut, což dělá tento autosalon vůbec nejnavštěvovanějším. Ani v náznacích to tedy nevypadá, že by za dva roky pařížský autosalon nebyl. Všechno by mohla změnit případná ekonomická krize, která by donutila automobilky drasticky šetřit.

V České republice se po letech chystá na příští rok návrat tradičního Autosalonu Brno, který v minulosti patřil k významným evropským autosalonům. Má vůbec šanci na úspěch?

Je to smělý plán. Připomeňme, že poslední ročník autosalonu v Brně navštívilo před třemi lety 80 tisíc lidí. Právě klesající návštěvnost i úroveň akce vadila mnoha automobilovým značkám zastoupeným na českém trhu. Na obnovení autosalonu Brno, který byl součástí mezinárodního kalendáře významných automobilových akcí, se dohodly Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů. Teď se jedná o zastoupení jednotlivých značek, které se výstavy mají zúčastnit. Až pak bude jasné, jestli má obnovení brněnského autosalonu vůbec smysl.

Jak se mění se způsob prezentace nových aut v současném digitálním věku?

Show, moderní trendy a technologie a taky virtuální realita, základem ale stále zůstávají naleštěná auta a hostesky kolem nich kompaktně na jednom místě.

Autosalon v Paříži má být přelomovým v prezentaci elektromobilů, které se dojezdem přiblíží klasickým autům se spalovacími motory. Kolik kilometrů na jedno nabití dokáží vystavená auta ujet?

Tesla Model S

Třeba německý automobilový koncern Daimler tu má představit vůz, který zvládne po nabití ujet až 500 kilometrů, ovšem na trhu by se měl objevit nejdříve za tři roky. Další německý výrobce vozů Porsche plánuje kvůli podobnému autu nazvanému Mision E vytvořit nejméně 1400 pracovních míst ve výrobě, vývoji a prodeji. Konkurovat má Modelu S od Americké Tesly. Z montážních linek by měl sjet v roce 2019.

Uvidí návštěvníci pařížské automobilové show i vozy, které dokáží řídit samy bez řidiče?

Určitě a není jich tady překvapivě málo. Mají ale volant a vypadají úplně normálně. Třeba Škoda Kodiaq částečně umí zvládat autonomní řízení stejně jako další modely, které se dnes už prodávají. Nicméně tuto funkci mají potlačenu a přenesenu jen do různých asistentů pro řidiče. Nejdřív se totiž musí vyřešit legislativně, kdo by měl odpovědnost v případě nehody robotického auta. Až pak nás budou po silnicích vozit auta bez řidiče. Podle představitelů automobilek to nebude dřív než po roce 2020.

autor: jař
Spustit audio