Elektromobily a autonomní auta v Číně

8. říjen 2016

Čínu jsme byli zvyklí až donedávna považovat za zemi plnou zastaralých technologií a za producenta výrobků pochybné kvality. Nicméně dnes už je Čína zřetelně jinde a v některých oblastech začíná dokonce udávat tón či konkurovat nejprogresivnějším technologiím z USA, Evropy i odjinud. Platí to i o oblasti výroby elektromobilů a o vývoji autonomních aut čili aut bez řidiče.

Boom elektromobilů v Číně

Není sporu o tom, že se výroba elektromobilů v Číně v posledních letech rozjela. Zatímco v roce 2011 se v Číně prodalo celkem jen něco přes 8 tisíc nových elektromobilů, v roce 2015 to bylo již více než 330 tisíc nových elektricky poháněných aut. A tento rok by se mělo v Číně prodat přes 550 tisíc nových elektromobilů. Adekvátně zde také roste síť dobíjecích stanic podél nejdůležitějších silnic v zemi.

Jednu z hlavních rolí na poli výroby čínských elektromobilů nyní hraje automobilka BYD Auto, která sídlí v čínské průmyslové zóně Šen-čen a mj. ve velkém vyrábí osobní plug-in hybridy Qin (sedan) a Tang (SUV). Její objemy výroby a prodeje hybridů a elektromobilů (např. modelů e5, e6 a Qin EV300) a příslušných baterií jsou v současné době větší než stejná čísla, spojená s firmou Tesla Motors.

V roce 2015 totiž firma BYD Auto vyprodukovala přes 60 tisíc elektromobilů a hybridů. Mnozí pozorovatelé ji proto považují za více než významného konkurenta americké firmy Tesla Motors Elona Muska. Firma BYD Auto se také od roku 2010 zabývá elektrobusy, doposud jich vyrobila více než 10 tisíc. Letos dokonce otevřela novou továrnu v městě Čching-tao, s výrobní kapacitou 5000 elektrobusů ročně, a další továrnu na elektrobusy, která je umístěna na okraji Los Angeles.

Ve stejné oblasti chce firma brzy rozjet zkoušky provozu elektrických nákladních aut. Oblast vývoje a výroby elektromobilů je podporována čínskými průmyslovými giganty i čínskou vládou, což vedlo mj. ke vzniku progresivních startupů jako jsou firmy NextEV, Youxia Motors a CH-Auto. Podobně jako BYD Auto zde ovšem vládne i firma Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), která nedávno mj. předvedla koncepční elektrické superauto ArcFox-7 se zrychlením z nuly na 100 kilometrů v hodině za 3 sekundy.

Elektromobil jako další extenze mobilních internetových služeb?

Čínská internetová firma LeECO se nedávno stala partnerem výrobce sportovních elektromobilů Faraday Future. Šéf LeECO na jaře veřejnosti v rámci přehlídky Beijing Auto Show předvedl koncepční chytrý elektromobil LeSEE, který bude umět dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině. V budoucnosti bude LeSEE zřejmě vybaven autonomním módem, kdy se jeho volant zcela zasune do palubní desky.

Firma navíc předpokládá využití tohoto modelu v rámci taxislužby nebo sdílení aut, takže si ho zákazník bude moci zavolat pomocí mobilního telefonu, možná i pomocí hlasových povelů. Na přední straně auta bude instalován displej, který bude pro kolemjdoucí zobrazovat momentální data o provozu vozidla a jeho obsazenosti.

Podle filosofie firmy LeECO si však zákazník nebude kupovat samotné auto ani jízdu v něm. Její elektromobil se prostě stane jen dalším prostředkem k využívání zpoplatněných online či internetových služeb (také firma Alibaba plánuje vyvinout tzv. „Internet car”, autonomní auto, napojené na různé internetové technologie). Tento koncepční elektromobil zřejmě neuvidíme na silnicích dříve než v roce 2020-1. Firma LeECO však také spolupracuje s britskou firmou Aston Martin, konkrétně na klasickém elektromobilu s názvem RapidE, jehož sériová výroba by mohla začít již v roce 2018.

Zkoušky ještě po několik let

Ve světě je běžné, že se do vývoje aut bez řidiče často pouštějí velké firmy z oblasti informatiky a internetového průmyslu, tedy společnosti působící doposud mimo oblast strojírenství. Nejinak je tomu i v Číně. Zde v tomto smyslu nyní udávají tón internetoví giganti Baidu (zvaný též „čínský Google”), Alibaba („čínský Amazon”) a LeECO („čínský Netflix”), i když se této oblasti věnují podstatně kratší dobu než americké firmy Google, Apple nebo Tesla Motors.

Na vývoji autonomních aut se také významně podílí čínský výrobce aut Changan Automobile, partner firmy Ford. Jeho dvě auta autonomního typu nedávno ujela v rámci testů 2000 kilometrů po čínských silnicích. Changan Automobile chce začít masově testovat své autonomní vozy na dálnicích v roce 2018 a v roce 2025 by již měla začít jejich sériová velkovýroba. Internetová firma LeECO zase nedávno vyrobila elektromobil LeSEE, který umí sám zaparkovat a řidič si ho také umí na dálku zavolat pomocí chytrého telefonu.

Již koncem loňského roku zkoušel koncern Baidu první v Číně navržené autonomní auto, a sice upravené BMW, v ulicích Pekingu. Tehdy zde tento vůz urazil 30 kilometrů. Letos byla autonomní auta od Baidu testována na silnicích v Kalifornii. V Kalifornii také Baidu v tomto směru buduje stočlenný výzkumný tým. Firma také spojila síly s americkým hardwarovým gigantem Nvidia, v zájmu společného vývoje systémů pro zpracování obrazových a mapových dat a řídících systémů na bázi AI. Firma Baidu chce navíc v roce 2018 začít provozovat na omezených okruzích ve vybraných čínských městech autonomní autobusy.

Neměli bychom zapomínat ani na autonomní auta firmy Volvo, která je od roku 2010 ve vlastnictví čínské firmy Geely. Právě Volvo brzy začne testovat v čínských ulicích asi 100 svých vozů bez řidiče. Odborníci jsou přesto méně optimističtí a předpokládají skutečný průnik autonomních vozů do čínské městské dopravy až po roce 2020-1.

Autonomní auta mají v Číně budoucnost

Přestože čínské firmy do tržního segmentu aut bez řidiče vstoupily relativně pozdě, odborní analytici jim zde předpovídají dynamický rozvoj. Např. analytická firma Boston Consulting Group předpovídá, že v roce 2035 se na celém světě prodá asi 35 milionů autonomních aut, přičemž čtvrtina z nich bude jezdit v Číně.

Autonomní auta, která budou umět využívat aktuální dopravní informace v reálném čase, mohou být dobrou odpovědí na časté dopravní zácpy v čínských velkoměstech. V čínských městech je také realitou poměrně vysoká míra nehodovosti a rozvoj trhu s autonomními auty ji může pomoci snížit. Čínské úřady a některé čínské firmy (např. místní konkurent Uberu – firma Didi) navíc vážně uvažují o zavedení robotických taxíků v některých městech, přestože se jejich nasazení zdá v současné době ještě drahé. Také postoj čínské veřejnosti k autonomním autům je velmi kladný.

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, TechInsider, Bloomberg, Futurism 1, Futurism 2, MIT Technology Review, Popular Science, The Next Web, Salon, Reuters, Inverse, Forbes 1, Forbes 2, Forbes 3, Silicon Living, Artificial Brain, TechCrunch 1, TechCrunch 2, IndustryTap, IEEE Spectrum, AutoCar, Daily Mail, CarNewsChina, Wikipedia, DNA India, Youtube 1, Youtube 2, Youtube 3

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.