Vítězná fotografie musí obsahovat emoce a být o něčem, říká fotograf Antonín Kratochvíl, člen poroty Czech Press Photo

13. říjen 2016

Moderátorka Hanka Shánělová měla ve studiu nejen dva hosty, fotografy Antonína Kratochvíla a Veroniku Souralovou, ale dokonce i štáb, který o Antonínu Kratochvílovi natáčí dokument. Oba kromě fotografické profese spojuje i soutěž Czech Press Photo – Veronika Souralová je ředitelkou, Antonín Kratochvíl členem poroty.

Vítězná fotografie by podle Kratochvíla měla určitě obsahovat emoce a také musí být o něčem. Soutěž Czech Press Photo letos podle Veroniky Souralové trochu změnila pravidla – poprvé se fotografie přihlašovaly digitálně, takže přišlo více snímků. „Doufám, že letošní vítězná fotografie bude hodně silná a zařadí se do řady těch, které zůstanou v hlavách lidí,“ říká Souralová.

„Letos vstupujeme do 22. ročníku soutěže a náš archiv obsahuje z každého asi 500 fotografií, protože jsou to fotografie, které byly oceněny a vystaveny na Staroměstské radnici. Už jich máme pěknou řádku, v novém archivu ale máme také ještě hodně volného místa, protože celý náš archiv je koncipovaný na 100 tisíc fotografií,“ pokračuje ředitelka soutěže Czech Press Photo Veronika Souralová.

Letošní Czech Press Photo přinese i změnu ve vyhlášení vítězných fotografií. V neděli 16. 10. budou oznámeny nominace, ale vítězové jednotlivých kategorií a fotografie roku se vyhlásí až 21. 11. při zahájení vernisáže na Staroměstské radnici. Podle Veroniky Souralové je to dobře, protože veřejnost bude mít čas o fotografiích diskutovat.

Dnes se otevírá Czech Photo Centre v Butovicích, před kterým určitě upoutá plastika Davida Černého. Vypadá jako kráčející tvor v podobě fotoaparátu, který má na sobě několik foťáků reálných značek, starších i moderních. Podle Veroniky Souralové evokuje vývoj fototechniky v dějinách lidstva. Místo objektivu má velké oči, uvnitř kterých jsou kamery, takže kolemjdoucí budou snímáni a online přenášeni na 6 obrazovek.

Oba hosté ale mluvili i o své fotografické profesi. Při focení je podle Antonína Kratochvíla důležitý kontakt s lidmi a to, že jim fotograf musí ponechat jejich důstojnost. Když mu lidé dovolí je fotografovat, tak vědí, že je zvěční, ale zároveň doufají, že nepřekročí určitou hranici civility. Zakrývají mu lidé někdy objektiv? „Většinou lidi, kteří páchají nějakou špatnost, třeba vojáci a policisti,“ říká Antonín Kratochvíl.

autoři: has , jpr
Spustit audio