Jak sčítat romské žáky? „Cizí osoba určuje, kdo je a kdo není Rom. To je špatně,“ říká mluvčí Učitelského profesního sdružení

26. říjen 2016

Může ministerstvo školství sčítat romské a sociálně znevýhodněné děti na základních a praktických školách, aby předešlo jejich segregaci, nebo je to v rozporu s lidskými právy? Jak by se mělo správně postupovat?

Až se školáci po podzimních prázdninách vrátí zpátky do lavic, začnou základní a praktické školy sčítat romské a sociálně znevýhodněné děti. Ministerstvo školství tak chce zjistit, kde a jak jsou romské děti vzdělávány, aby se předešlo jejich diskriminaci.

„Zastávám stanovisko celého Učitelského profesního sdružení. Jde o to, že se zjišťují data bez vědomí rodičů, i když ministerstvo k tomu zaujímá ten postoj, že jde o data anonymní, a proto prý není důležité, aby k tomu rodiče dávali nějaký souhlas. O tom, kdo je nebo není Rom, je nebo není sociálně slabý, by měl rozhodovat sám rodič,“ říká Jana Karvaiová, mluvčí Učitelského profesního sdružení.


Přípravné třídy byly kanceláří ombudsmanky vyhodnoceny jako segregační, přitom je to určitá cesta, jak takovým dětem pomoci.Jana Karvaiová

Úřad Kateřiny Valachové z ČSSD sčítáním reaguje na devět let starý rozsudek Evropského soudu, podle kterého v českých školách dochází k segregaci Romů. Potvrzuje to i čerstvá zpráva Školní inspekce ze základní školy v Krásné Lípě, kde byli romští žáci odděleni od ostatních do jedné společné třídy.

„Romští rodiče nepochopili dost dobře novelu školského zákona,“ říká pro Český rozhlas Plus Čeněk Růžička, předseda Výboru pro odškodnění romského holocaustu.

Se sběrem dat souhlasí: „Potřebujeme vědět přesné údaje o tom, kolik romských dětí do těch běžných tříd nastoupí. Pokud nebudeme mít informace, nebudeme to moci vyhodnotit. Pokud vím, tak se uvádí jen počty, ne jména.“

Problém je způsob

„Cizí osoba určuje, kdo je a kdo není Rom. Přečetla jsem si dnes stanovisko ministerstva, které poněkud změnilo terminologii náhle a hovoří o kvalifikovaném odhadu. Kvalifikovaný odhad nejsou přesné počty.“

„Musíme si uvědomit, že už je jiná doba než za nacismu a protektorátu,“ reaguje na kritiku způsobu Růžička.

autoři: rkr , Ján Bábik
Spustit audio