Stavba silnice v průmyslové zóně rozděluje radnici v Týně nad Vltavou

26. říjen 2016

Stavba nové silnice v průmyslové zóně Týna nad Vltavou vyjde na 60 až 100 milionů korun. Mezi zastupiteli projekt budí rozpory. Jedni tvrdí, že jde město na ruku podnikatelům, a nechápou, proč chce koalice silnici začít stavět mezi poli. Druzí argumentují tím, že cesta ulehčí dopravě a že podnikatelé nebudou čekat s investicemi v Týně donekonečna.

Že nechce dlouho čekat, potvrzuje Josef Boháč, jeden z podnikatelů, který by chtěl v průmyslové zóně dál rozvíjet strojírenství. „Ještě než jsme udělali závazné sliby k zahraničním partnerům, tak jsme toto projednávali na radě města, zastupitelstvu. Stanovili jsme si tam, kdy by měla být výstavba dokončena - šestý měsíc roku 2017. Všichni to tak chápali,“ říká.

„My nejsme v zásadě proti průmyslové zóně, my bychom to i podpořili, ale vadí nám na tom vybudování té páteřní komunikace, která zatíží rozpočet zhruba sto miliony. A je to proto, že dva velcí podnikatelé tady chtějí postavit fabriku, proto je to i v takovém presu,“ argumentuje zastupitel David Slepička.

Obává se také toho, že město silnici vybuduje jen do půlky k plánovaným fabrikám a výstavba zatíží Havlíčkovu ulici. „Veškerá doprava pro výstavbu komunikace v té průmyslové zóně i pro výstavbu fabrik bude jezdit přes Havlíčkovu ulici,“ dodává.

„Kritici se vždycky otáčí jenom na tom, že vycházíme vstříc několika podnikatelům, že pro ně budujeme komunikaci a otevíráme pro ně průmyslovou zónu, ale v 90. letech byla tato komunikace naplánována jako objezdná s cílem vytlačit nákladní dopravu mimo Havlíčkovu ulici, která je totálně přetížená,“ reaguje starosta Milan Šnorek.

To, že se má silnice začít budovat v polovině trasy, má podle něj spoustu důvodů. „Především odkanalizování celého toho území. Ta část je jednodušší, a proto jsme zvolili tento postup,“ říká.

Dále starosta uvádí, že náklady na přibližně kilometr silnice jsou zatím pouze hrubě odhadované. Pohybují se kolem šedesáti milionů korun, ale pokud se započítají i výkupy pozemků, je cena vyšší. „Potřebujeme nejdříve mít naprosto reálný rozpočet na první etapu a vysoutěžit,“ zdůrazňuje.

Dotaci město na vybudování silnice nedostane. Radnice předpokládá, že náklady zaplatí z rozpočtu, případně si peníze půjčí. Podle Jiřího Aliny z Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity je obvyklé, že si města v případě tak velkých investic nejprve zpracují analýzu. „Ta by měla objektivně zhodnotit, jestli to do budoucna situaci vylepší,“ připomíná.

„Pohled na mapu jasně říká, že pokud se neudělá propojení těch dvou komunikací najednou, tak může vzniknout problém pro Havlíčkovu ulici. I kdyby město začalo stavět druhou část třeba za rok, tak jeden rok ti obyvatelé zažijí horší dopravní situaci,“ doplňuje Jiří Alina.

Pokud Týn nad Vltavou získá stavební povolení, může s budováním první části silnice v průmyslové zóně začít příští rok. Kolik milionů korun to ale přesně bude stát, zatím nikdo neví.

autor: Romana Lehmannová
Spustit audio