Ministerstvo spouští Ochránce spotřebitele: Lidé nepoznají slevu od triku

24. listopad 2016

Máte už nakoupené vánoční dárky? Pokud se ještě pro nějaká překvapení pod vánoční stromek chystáte, přidáme vám teď pár užitečných rad – třeba jak nenaletět trikům obchodníků a neutratit zbytečně moc peněz.

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich vyvrací dva hlavní mýty kolem nakupování nejen před Vánoci.

Mýtus 1: Sleva je vždycky sleva

Podle Jiřího Fröhlicha je potřeba nereagovat na každou marketingovou snahu prodejců nalákat lidi ke koupi zboží – ať už v e-shopech, nebo v kamenných obchodech. To, že je sleva jen trik, se podle něho těžko prokazuje: „Stačí třeba jediný den, aby prodávali chleba za stovku, pak dali slevu 80 % a zítra ho mají za 20 korun. – Pokud něco chcete koupit, nedejte na to, že tam je uvedená vysoká sleva. Podívejte se, kolik výrobek stojí u konkurence, a třeba jinde bez slevy ušetříte více.“

Mýtus 2: Zboží je vždy možné vrátit do 14 dnů

Tento mýtus podle Fröhlicha existuje už několik let. Možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu ale platí jen u e-shopů – u kamenných obchodů na to není právní nárok. „Zavedlo se to kvůli tomu, že zákazník si nemůže vybrat zboží, nemůže si ho osahat a vyzkoušet. Proto při nákupech na dálku, nejčastěji přes e-shop, ale také po telefonu, máte možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Pokud půjdete od kamenné provozovny, vyberete si boty nebo šaty a budete je chtít vrátit, tak tam to právo neplatí. Pokud vám to prodejce umožní, nejčastěji umožňuje výměnu zboží za jiné, je to jeho dobrá vůle. Rozhodně na to nemáte právní nárok.“


Black Friday je každoroční událost v USA a Kanadě, v tento den velké obchodní řetězce zahajují výprodeje. Datum je stanoveno na konec listopadu, den po Dni díkůvzdání. V Americe prodejci otevírají i brzy ráno nebo v noci a množství lidí v prodejnách doslova bojuje o zlevněné zboží. Black Friday se rozšiřuje do světa, v České republice se letos koná v pátek 25. listopadu.

Česká obchodní inspekce chystá, kromě běžných kontrol, i specifické kontroly například na adventních trzích. Tam je nejčastějším problémem neseznámení spotřebitele s cenou nebo nedodržení deklarované míry u nápojů, například u svařáku, vyjmenovává Jiří Fröhlich. U kamenných obchodů se zaměří na různé slevy, akční ceny i tzv. Black Friday.

Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo novou facebookovou stránku Ochránce spotřebitele: „Naším cílem je pomáhat vám informacemi a diskusemi v každodenních situacích, které nás všechny jako spotřebitele mohou potkat. Nechceme a ani nemůžeme nahrazovat standardní postupy a formální kroky, které v oblasti ochrany svých spotřebitelských práv musíte případně učinit, ale chceme vytvořit platformu pro vaši lepší informovanost a sdílení zkušeností,“ dočtete se na Facebooku Ochránce spotřebitele.

autoři: rkr , jpr
Spustit audio