Aplikace v telefonu řekne, kde jsem a také popíše, co držím v ruce. Nevidomí mají velkého pomocníka

25. listopad 2016

Český rozhlas Region se snaží pomáhat nevidomým formou koncertů. Letos už jsme vybrali přes dvacet tisíc korun. Peníze odešly na konto Nadace Českého rozhlasu Světluška, která pomáhá právě nevidomým. V jihlavském Tyfocentru mají za to klienti k dispozici speciální aplikaci do telefonu, která je navede, kam potřebují, řekne jim, co drží v ruce a nejenom to.

V klubovně jihlavského Tyflocentra v Brněnské ulici sedím u stolu se dvěma nevidomými. Oba mají v ruce chytré dotykové telefony a ukazují, co všechno dokážou. „Já doma ráno vezmu paštiku z ledničky a nevím zrovna, kterou mám. Tak já si to ofotím a ten program mi řekne, že je to třeba játrová paštika,“ říká Petra Marečková a hned ukazuje, jak aplikace funguje. Základem všeho je, že přístroj neustále popisuje, co se na obrazovce děje, a co má uživatel dělat.

Díky chytrým aplikacím si nevidomý dokáže představit, s kým mluví

Pokyn vypadá třeba takto: Tap – tap – galerie – sdílet – vyfotit …. Mobil mluví řečí, na kterou jsme zvyklí například z navigace v autě. Pro nevidomého je to ale neocenitelná pomůcka. Podobně jako paštiku si Petra Marečková může vyfotit bankovku, ale i člověka. Tomu se mi nechtělo věřit, tak na mě telefon namířila a podle pokynů vyfotografovala. Syntetický hlas vzápětí oznámil: Žena v černém – bunda - usmívá se. Musela jsem přítomným potvrdit, že je to pravda.

Největší pomocník v terénu je pořád vodící pes. Mobil mi řekne i obchod a ulici, kde jsem

„Další výborná věc je tam pro nás navigace. Já si zadám adresu, řeknu příklad domů, a ten telefon mě bude navigovat. Bude mi říkat, okolo čeho jdu, třeba i obchod, ulici kde jsem,“ popisuje Petra Marečková. Přiznává ale, že největším pomocníkem je stále vodící pes. Ten ji hlídá, aby nenarazila a neupadla. „Čteme si zprávy na i-dnesu, novinky, je tam aplikace irádio, můžeme, když máme internet v mobilu, jako že máme, poslouchat všechny stanice Českého rozhlasu, což je taky velice dobrý,“ přidává se Ladislav Limberk.

S chytrým telefonem se nevidomí učili zacházet na třídenním kurzu

Světluška jihlavským nevidomým přispěla na třídenní kurz, na kterém se naučili zvukové aplikace na svých telefonech ovládat. „Za peníze ze Světlušky byl také zakoupen jeden iPhone nastálo do Tyflocentra, který slouží jako výuková pomůcka pro další klienty,“ říká ředitelka centra Iveta Bělovová. Pořídit mohli i zvukové navádění a také vybavení pro zvukovou střelbu, které se klienti moc rádi věnují.

Spustit audio