Ceny pohonných hmot dál rostou. Stále více řidičů proto přechází na alternativní paliva
Natural 95 o 14 haléřů, nafta o 25 haléřů. Tolik si za litr paliva připlatí řidiči na čerpacích stanicích od minulého týdne. Ceny pohonných hmot žene nahoru dohoda ropného kartelu OPEC o snížení těžby ropy. To by podle analytiků mohlo být výhodou pro alternativní paliva.
Češi v průměru natankují litr Naturalu 95 za 29,20 koruny a naftu za 29,90 koruny. I dále jsou nejdražší pohonné hmoty v Praze. Tady se v litr benzinu v průměru vyšplhal na hranici jedenatřiceti korun, nafta nad 30 korun. A cena nejméně do konce roku dále poroste. Stoupnout by mohla o 60 haléřů až jednu korunu.
Češi jednoznačně preferují podle Českého statistického úřadu naftu. Spotřeba benzinu se za posledních patnáct let v Česku snížila přibližně o 15 procent. Naopak prodej nafty se zdvojnásobil a ovládá tak 75 procent českého trhu s pohonnými hmotami. A to i navzdory aféře Dieselgate.
Dáme vám až 220 tisíc na 'zelené' auto, motivuje ministerstvo obce a kraje
Číst článek
Stále oblíbenější jsou ale takzvaná alternativní paliva. Třena stlačený zemní plyn, který řidiči znají hlavně pod označením CNG. Zatímco ještě v roce 2004 se ho u nás prodalo méně než tři miliony metrů krychlových, o deset let později už to bylo více než desetkrát tolik, tedy téměř 30 milionů metrů krychlových.
Cena aut na alternativní pohon klesá
A další nárůst přišel i v roce 2015, kdy se podle Českého plynárenského svazu prodalo skoro o 50 procent víc než v roce 2014. Podle Jana Duspěvy, předsedy představenstva Čepra, poroste podíl aut, která budou jezdit na některé z alternativních paliv.
„Zájem o alternativní paliva je dán ekonomikou. Vývoj jak elektrických článků a baterií, tak dalších alternativních technologií, jde dopředu. Očekáváme, že jejich ceny se začnou postupně srovnávat s cenou standartních motorových vozidel. Po roce 2020 začne jejich podíl postupně narůstat,“ řekl Duspěva.
Poslední auto na benzin nebo naftu se podle studie Climate Action Trackers prodá v roce 2035. Automobilka Toyota ale počítá, že to bude až v roce 2050.