Speciál k otevření D8: „Řeči, že se v sesuvném území nedá vést dálnice, jsou nesmysly,“ říká Stemberg z Akademie věd ČR

16. prosinec 2016

Je vše připraveno? Jak bude otevření probíhat? Na kolik peněz dostavba vyšla? Ptáme se ve speciálu k otevření dálnice D8.

„Za sesuvy půdy může člověk, ne příroda“ říká pro Český rozhlas Plus šéf Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR Josem Stemberg a jak pokračuje: „Řeči o tom, že sesuvným územím se nedají vést takovéto stavby, jsou nesmysly. Desítky let jsou známa pravidla, jak se má stavět v takto postižených územích. Tady došlo k nešťastné souhře, že všichni, kdo v tom území vyvíjeli nějakou činnost, se neřídili těmito pravidly - a to vyvrcholilo v roce 2013 sesuvem.“ Selhání vidí už v předprojektové přípravě.

V sobotu 17. prosince se má řidičům otevřít poslední chybějící úsek dálnice D8 v Českém středohoří. Hlavní dopravní tah z Prahy na Ústí a Drážďany by tak měl Ústecku nebo Litoměřicku pomoci od velkého množství dopravy. V Českém středohoří už finišují práce před samotným otevřením.


Hosté speciálu:
- Ondřej Smíšek z děčínské dopravní fakulty ČVÚT
- Josef Stemberk, šéf Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR
- Jan Sůra, ekonomický redaktor MF DNES
- František Lehovec, dopravní expert ze Stavební fakulty Českého vysokého učení technického v Praze
- Michal Štefl, viceprezident Hospodářské komory


Sesuv z roku 2013 měl rychlost jeden metr za hodinu. To nemůže nikoho reálně ohrozit.Josef Stemberg

„Podle toho, jak jsem měl možnost sledovat práce na dálnici D8, tak skutečně všechno vypadá na to, že se zítra hlavní tah z Prahy na Ústí nad Labem a saské Drážďany skutečně motoristům otevře. Jsou namalované, lidově řečeno, bílé čáry na vozovce. Kompletně vybavené jsou i nové tunely Radejčín a Prackovice. Ty mají za sebou i několik testů, které se týkaly hlavně požární bezpečnosti. Zkoušku nosnosti už má za sebou i most mezi tunely, který vede přes tzv. Uhelnou strouhu. A nákladní auta v minulých dnech otestovala nosnost také na tzv. Prackovické estakádě. Ponechám stranou spory ohledně stability a nestability celého území. Pouze ze stavebního hlediska se dá u této stavby ale skutečně hovořit o velkém výkonu. Dělníci totiž během několika týdnů odtěžili z náspu dálnice víc než 30 tisíc kubíků zeminy a místo odlehčili a zároveň odvodnili. Práce tam navíc nekončily ani se soumrakem a dělníci na zajištění prackovických mostů pracovali i v noci,“ hlásí reportér Jan Bachorík.

Dálnici D8 provázela řada problémů. Z těch posledních můžeme jmenovat například sesuv nebo už zmíněný nestabilní svah nad Prackovicemi nad Labem.

Sesuv půdy na nedokončené dálnici D8 u Litochovic

Cena za zajištění po sesuvu

Zajištění sesuvu nad Prackovicemi nad Labem na Litoměřicku se ve výsledné ceně příliš neliší od odhadů, které někteří stavbaři vyslovili ihned po sesunutí svahu. Tehdy odhadovali cenu na cirka půl miliardy korun. Podle Jana Rýdla z Ředitelství silnic a dálnic se pak na sanaci sesuvu reálně vynaložilo 495 milionů.

Problémy u prackovických mostů potom Ředitelství silnic a dálnic zatím stály zhruba 130 milionů korun. Například podle geologa Vladimíra Cajze ale rozhodně nejde o poslední náklady na zajištění rizikového území.

Rozhovor s panem Cajzem a dalšími si poslechněte ve speciálu >>

Celková cena za poslední úsek dálnice D8 v Českém středohoří je víc než 10 miliard korun. Oproti původně nasmlouvané ceně se tak výstavba prodražila o 1 miliardu a 200 milionů korun. Kilometr D8 ve středohoří tak vyšel na zhruba 840 milionů korun.

Přínosy

Jednoznačným přínosem bude uklidnění dopravy na Teplicku, Ústecku a Litoměřicku. Dosud totiž tranzitní doprava objížděla chybějící úsek dálnice přes silnice první třídy číslo 8 - tedy trasu Lovosice Teplice a silnici první třídy číslo 30 z Ústí nad Labem podél řeky Labe do Lovosic. Podle velitele ústecké krajské dopravní policie Jiřího Ušáka zachrání dokončená dálnice D8 hlavně lidské životy.

Dalším jasným přínosem bude zrychlení cesty z Prahy do Ústí nad Labem a saských Drážďan. Právě do Ústí trvá v současné době cesta z Prahy, v případě že řidič nepostojí v kolonách, něco kolem jedné hodiny. Po otevření chybějícího úseku D8 by se měla cesta v ideálních podmínkách zkrátit minimálně o osm minut. Na druhou stranu přinese zprovozněná dálnice i větší množství dopravy na dalších hlavních tepnách v republice. Vysvětlil Ondřej Smíšek z děčínské dopravní fakulty ČVÚT.

Stavbaři se snaží udělat maximum pro zprovoznění dálnice D8 do konce roku

Policisté odhadují, že se na samotné dálnici v Ústeckém kraji zvedne tranzitní doprava ze současných 25.000 na 70.000 vozidel denně.

autoři: bach , Michael Rozsypal
Spustit audio