Alexandr Mitrofanov: Na povrch se dere stereotyp nedůvěry ve stát
Zřízení, které existuje v České republice po listopadu 1989, tedy parlamentní liberální demokracie, je terčem nespokojenosti a přímých útoků z různých stran.
V práci Českého rozhlasu Rozdělená společnost? Čechy proti sobě staví věk a vzdělání je uveden jeden z důvodů, které posunuly českou společnost k přehodnocování polistopadového společenskopolitického modelu.
Je citován sociolog Lukáš Linek z české Akademie věd, který sleduje data o důvěře v demokracii a politické instituce až na začátek 90. let. Podíl těch, kdo jsou přesvědčeni o oprávněnosti demokratického režimu, se podle jeho čísel mezi rokem 1990 a 2015 propadl o 25 až 30 procentních bodů.
Největší zásah dostala česká demokracie po roce 1998 – v okamžiku, kdy se dva největší političtí oponenti 90. let dohodli na překvapivé spolupráci. Václav Klaus, Miloš Zeman a opoziční smlouva znamenaly pro důvěru v demokracii asi desetiprocentní propad.
Miloš Zeman ve funkci hlavy státu se později pokusil o další naleptání systému, když bez konzultace s parlamentními stranami jmenoval vlastní vládu vedenou Jiřím Rusnokem a snažil se de facto otočit vývoj společnosti směrem k státu, kde by byl rozhodující prezident. To se mu nepovedlo, nicméně je stále populární.
Ovlivnění značného množství lidí, kteří se politikou nezabývají, bylo však zjevné. Jestliže současný systém zpochybňuje prezident – pro politicky méně gramotné občany hlavní postava státu – pak si pravděpodobně budou myslet, že systém není správný.
Jedinci s pevnou rukou
Štafetu rozložení společenskopolitické shody a zvýšení nedůvěry v parlamentní demokracii převzal od Zemana Andrej Babiš. Nyní oba politici působí v součinnosti, která jim pomáhá upevnit a do budoucna zvýšit váhu svých politických pozic.
Babiš přispěl agresivním odmítáním tohoto politického systému jako prostředí, v němž „všichni kradou“, přičemž po něm jeho stoupenci vůbec nežádají vysvětlení, jakou cestou tedy k svým miliardám přišel v takto narušeném prostředí on sám.
Jak je možný podobný rozpor, kdy jsou lidé ochotni chovat se jako malé děti, kterým stačí slib lepší hračky a nic jiného je nezajímá, ba jsou schopni v předtuše nové hračky napadnout každého, kdo o její existenci pochybuje?
Vyplatí se připomenout, že většinové vnímání státu se v každé národní společnosti formovalo jinak a s jinými, často protichůdnými výsledky. Těžko lze například srovnávat vztah k vlastnímu zřízení v případě Švýcarů a Čechů. Historicky vzato byl vždy stát pro ty lidi v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, kteří dnes lnou k Zemanovi a Babišovi, něco cizího. Ba po dlouhou dobu dokonce cizáckého, protože se cítili národně potlačeni.
Tento stereotyp je patrně velmi odolný a v kritických okamžicích se u těchto lidí dostává na povrch. To se nejspíše děje i nyní a navíc v kombinaci s odevzdáním vlastní účasti na chodu společnosti silným jedincům s pevnou rukou, kteří nepřipustí debaty, a to nejen v parlamentu.
Autor je komentátorem deníku Právo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.