Pirátů na silnicích ubylo. Policie si pochvaluje zastavovací pásy
Nemají řidičský průkaz, jsou pod vlivem drog, případně jedou v kradeném autě. A když potkají silniční kontrolu, začnou ujíždět. Loni se podobný scénář opakoval asi dvěstěkrát. To je o třetinu méně než před dvěma lety. Podle policistů honiček ubývá, protože většinu ujíždějících řidičů dostihnou a pomáhají přitom i zastavovací pásy.
Ve znamení zběsilých honiček loňský rok v podstatě začal. První lednový týden jen pražská policie zažila nejméně čtyři. A také letošní statistika už má první položky.
„Auto jelo i 200 kilometrů v hodině a řidič nereagoval na žádné výzvy k zastavení. Policisté rozvinuli pás přes vozovku, motorista ujel ještě asi necelé dva kilometry a z důvodu defektu předních pneumatik zastavil," popsala honičku z tohoto týdne příbramská policejní mluvčí Monika Schindlová.
Tak jako v řadě loňských případů, i zde hrály hlavní roli zastavovací pásy s hroty, které ujíždějícímu autu probodnou pneumatiky. Policie jich měla skoro 500 a víc než 200 dalších loni dokoupila.
Zastavovací pásy i střelba provázely stíhání řidiče na Kladensku, byl pod vlivem drog
Číst článek
„Policisté v loňském roce použili celkem v 54 případech zastavovací pásy. V loňském roce ve vozidlech před policisty ujíždělo více než 200 řidičů. Ve srovnání s minulým rokem se jedná o mírné snížení." upřesnila mluvčí Policejního prezidia Eva Kropáčová.
V porovnání s rokem 2014 je to asi o sto případů méně. Podle Michala Hodbodě z ředitelství dopravní policie honiček pomalu ubývá proto, že ujíždějící řidiči hlídkám uniknou jen výjimečně. „Pronásledování se stává efektivnější," říká.
Účinnou prevenci si policisté slibují také od plánované změny bodového systému. Viníci by podle něj mohli nejen za úmyslné ujíždění dostat vyšší pokuty a získat více trestných bodů. Ministerstvo dopravy ale chce návrh sněmovně předložit, až když pro něj získá politickou podporu.
Poslanci ze sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Foldyna (ČSSD) nebo Jan Zahradník (ODS) by zpřísnění bodového systému uvítali a návrh už delší dobu očekávají. Opačný názor pak má jejich kolega František Laudát (TOP 09). Podle ministerstva dopravy by se návrh mohl začít projednávat ještě v tomto volebního období.